Skip to main content

PHRASES IN THE GITA - 18


PHRASES IN THE GITA - 18

न मे पार्थास्ति कर्तव्यं त्रिषु लोकेषु किञ्चन .... (अध्याय ३ - श्लोक २२)
ந மே பார்தாஸ்தி கர்தவ்யம் த்ரிஷு லோகேஷு கிஞ்சன ... (அத்யாயம் 3 - ஸ்லோகம் 22)
Na Me Paarthaasti Kartavyam Trishu Lokeshu Kinchana ... (Chapter 3 - Shloka 22)

Meaning : I have no duty in all the three worlds.....Yet...

We work for money.  We work for fame.  We work for favourable returns.  We also work for what we regard as our own.  We work if we regard it as our duty.  But, here Shri Krishna talks of a different kind of work.  Work, even when there is no obligation, work even no one expects it, work even when there is nothing to be attained.  Shri Krishna says in this phrase that He has no obligation to fulfill, none expects Him to work, there is nothing He needs and has to attain.  Yet, He works and works relentlessly.  Is it possible for us, humans?

Many of the old among us, retired from stable jobs, enjoying comfortable pension, are in a status similar to the one explained by Shri Krishna.  With their sons and daughters educated, employed and married, their obligations are also over.  Nothing to attain and no obligations or duties to fulfill.  Can we take up works in the families in which we stay, in the house or apartment or the colony we stay, in the community around us or if we do not wish to work among humans, in the vast Nature that has fed, nourished and sustained us all these years?

I know a person who walks daily up a hill to guide children (in studies) in a huge unauthorized settlement there.  He conducts his tuitions on the roads, under the street lamps and returns home late in the night.  I know a person who reaches Government schools in his village and neighbouring ones, to recite stories, conduct quiz programmes and guide the staff and children during special days like Independence Day, sports Day or annual Day. I know a mother who goes and stays for a few days or months, as the situation demands, with pregnant girls, motherless girls closely or distantly related to her, to affectionately help them go through those few months of pain and stress.  I know a person who walks daily through the streets in his town with five kilos of biscuits to feed the street dogs.  I know a person who has developed a beautiful garden around his (now his son's) house and turned his street cleaner and greener.  I know a person who is available 24 hours for families in his colony, for guidance, help and even going into the town if needed.  All these persons are +70 in age, frail in health but enthusiastic in spirit. None of these persons drives a vehicle and has to walk his distances.  None of these runs a trust or a social organization for the works they chose to do.  (Position in an organization may satisfy ego and provide a 'kick' potent enough to motivate action.)  Such persons may be rarities but these persons are definitely great sources of inspiration.

Comments

Popular posts from this blog

ஜ, ஷ, ஸ, ஹ, க்ஷ, ஸ்ரீ ....

ॐ ஜ , ஷ , ஸ , ஹ , ஶ , க்ஷ , ஸ்ரீ என்ற எழுத்துக்களை வடமொழி எழுத்துக்கள் என்கிறான் ஒருவன். ஸம்ஸ்க்ருத எழுத்து என்கிறான் ஒருவன் . மூடர்கள் .  அறியாமையில் பேசுகின்றனர் . தவறான நோக்கத்துடன், நம்முள் பேதத்தை ஏற்படுத்திட எவனோ புதைத்துச் சென்ற விஷத்தை , அது விஷம் என்று கூட அறியாமல் பேசுகின்றனர் . வட என்பது திஶை . திஶைக்கு மொழி கிடையாது . (இசைக்கும் மொழி கிடையாது . கவிதைக்குதான் மொழி . தமிழிசை மன்றம் என்பதெல்லாம் அபத்தம் .) தமிழகத்திற்கு வடக்கில் பாரத தேஶத்தின் அத்தனை ப்ராந்தங்களும் (கேரளம் தவிர்த்து) உள்ளன . தெலுங்கு , மராடீ , போஜ்புரி , குஜராதீ ... அனைத்து மொழிகளும் வட திஶையில் பேசப்படும் மொழிகள் .  இவை எல்லாம் வடமொழிகள் . (கன்யாகுமரி ஆளுக்கு சென்னை பாஷை கூட வடமொழிதான்) . இந்த எல்லா மொழிகளிலும் இந்த ஶப்தங்களுக்கு எழுத்துக்கள் உண்டு .   தெலுங்கில் జ  , స  , హ .. . என்றும் ,   கன்னடத்தில்   ಜ , ಸ , ಹ , ಕ್ಷ .. என்றும் , மராடீயில் . ज , स , ह , श , क्ष,.. என்றும் குஜராதியில்     જ , સ , હા , ક્ષ  , என்றும் ,   ப...

கீதையில் சில சொற்றொடர்கள் - 31

ॐ கீதையில் சில சொற்றொடர்கள் - 31 चातुर्वर्ण्यं मया सृष्टं गुण कर्म विभागशः  ... (अध्याय ४ - श्लोक १३) சாதுர்வர்ண்யம் மயா ஸ்ருஷ்டம் குண கர்ம விபாகஶஹ்  ...  (அத்யாயம் 4 - ஶ்லோகம் 13) Chatur VarNyam Mayaa Srushtam GuNa Karma Vibhaagashah ... (Chapter 4 - Shlokam 13) அர்தம் :   சாதுர் வர்ண்யம் மயா ஸ்ருஷ்டம்... குண கர்ம விபாகஶ :   குணம் மற்றும் கர்மங்களின் அடிப்படையில் நான்கு வர்ணங்கள் என்னலே படைக்கப் பட்டது. சாதுர் வர்ண்யம் மயா ஸ்ருஷ்டம்... குண கர்ம விபாகஶ :  சதுர் வர்ணங்களை, நான்கு வர்ணங்களை நான்தான் ஸ்ருஷ்டித்தேன், என்கிறார் ஸ்ரீ க்ருஷ்ணன்.  இதில் என்ன ஆஶ்சர்யம் ??  ப்ரக்ருதியில் உள்ள அனைத்துமே அவர் படைத்தவை என்னும்போது, சதுர் வர்ணங்களையும் அவர்தானே படைத்திருக்க வேண்டும் ??  கீதையின் இந்த வாக்யம் நாஸ்திகவாதிகள், கம்யூனிஸ்ட்கள், கடவுள் மறுப்பு இயக்கத்தினர் என்று கடவுளை ஏற்காதவர்களையும் நெளிய வைக்கிறது.  கடவுளே படைத்திருக்கிறார் என்றால் அதை அழித்தொழிக்க முடியாது என்று கருதுகிறார்களா ??  இவர்கள் அனைவரும் ஜாதி அம...

August 28th... Flying visit to Chennai..

ॐ Out of the net for three days. Fying visits to Chennai on 28th and to Erode on the 30th. 29th was Shravana Poornimaa, day for License renewal . Went to Chennai for inauguration of ABVP Karyalayam. There was a day long meet of old workers of Vidyarthi Parishad. Recall of memories is always a refreshing experience. Probably, that is the reason why many want to live with 'glorious' old memories. Those days when our only asset was Enthusiasm at its best. Karyalaya, funds, facilities like vehicle, phone, etc. support, numerical strength, and other resources were on the lower side. Peanuts, Tea, Walk, long and short ones. Nevertheless, it was a great experience with high level of affectionate team working and sharing, hectic activism, great dreams. Nagpur Sangam Chawl Karyalayam was a tiled hut, but was always full of students. Similar in Chennai Ezhumbur Karyalaya. Now, there is no paucity of resources. We have best Karyalaya, powerful support, access to political power,...