Skip to main content

PHRASES IN THE GITA - 43


PHRASES IN THE GITA - 43

योगमातिष्ठोत्तिष्ठ भारत ... (अध्याय 4 - श्लोक ४२)
யோகமாதிஷ்டோத்திஷ்ட பாரத ... (அத்யாயம் 4 - ஶ்லோகம் 42)
Yogamaaatthishtotthishta Bharata ... (Chapter 4 - Shlokam 42)

Meaning :  Be firm in Yog and arise ... Oh Bharata ...

Yogamaatthishtotthishta Bharata ...  Be firmly anchored to Yog and Arise .. Oh Bharata !!  Arjuna is being called Bharata, as he is born in the dynasty of Bharata .  This is a Clarion call to Arjuna by Shri Krishna .  The name Bharata used here seems to suggest that Shri Krishna's call is addressed to Bharat, the Unique Nation, the most ancient Nation, the great Nation in centuries long deep slumber .   The Veda also says, "Utthishtatha !  Jagratha !!  Praapyavaraan Nibodhata !!!  "Arise !  Awake !  Stop not till the goal is reached !!!"  That is a call to the whole humanity .  Swami Vivekananda used this phrase quite often .  That was an effort to arouse the Hindu society, which was not merely under alien rule but also had lost its glorious self-Identity and was in a dazed state influenced by the alien rulers .  But for a few developments, it continues to remain in the same state after passage of 120 years .  Shri Krishna through the Gita gives a prophetic call to Bharat .

A Nation growing powerful need not be beneficial to the world .  Ancient Greece growing powerful gave rise to Military march to and aggressive assault on other countries by the Greek rulers in an effort to capture the whole world .  A powerful Amerika led to brutal exploitation of resources in other countries with an intent to enrich itself and dominate all other countries .  Germany grew powerful and there was a world war and colossal loss of human lives .  A richer Arabia has nourished terrorism oll over the globe .  That is why Shri Krishna commands Bharat to Utthishta with a string "Yogam Atthishta" attached .  Bharat should Rise - up and become powerful, firmly clinging on to Yoga .  A powerful Nation without Yoga grows into a demon .  Such a Nation is cause for Destruction, pain and agony for mankind .  I would like to mention here a practice followed in Bharat since ages during swearing in ceremony of a King.  The king being sworn in would say, "Na Dandosmi ."  (I am not bound by any rigour, Rule and punishment .)  The Rajaguru (equivalent to Prime Minister in present times .) would then spank King - to - be with a grass saying "Dharma Dandosi"  (No .  You are bound by Dharma .) 

Yoga is Samatvam or Equilibrium .  There should be improvement both in quantity and quality .  There should be growth in Power along with growth in inner strength and character .  Political power, military strength and economic growth should be firmly tied with Dharma or benevolence or virtuous values .  That was the reason why a powerful Bharat never led a military aggression on other lands and never ever caused economic aggression on and exploitation of resources in other lands in ten thousand years of known history .  A powerful Bharat has always been a glorious beacon light for the whole humanity, a Vishva - Guru .

Comments

Popular posts from this blog

ஜ, ஷ, ஸ, ஹ, க்ஷ, ஸ்ரீ ....

ॐ ஜ , ஷ , ஸ , ஹ , ஶ , க்ஷ , ஸ்ரீ என்ற எழுத்துக்களை வடமொழி எழுத்துக்கள் என்கிறான் ஒருவன். ஸம்ஸ்க்ருத எழுத்து என்கிறான் ஒருவன் . மூடர்கள் .  அறியாமையில் பேசுகின்றனர் . தவறான நோக்கத்துடன், நம்முள் பேதத்தை ஏற்படுத்திட எவனோ புதைத்துச் சென்ற விஷத்தை , அது விஷம் என்று கூட அறியாமல் பேசுகின்றனர் . வட என்பது திஶை . திஶைக்கு மொழி கிடையாது . (இசைக்கும் மொழி கிடையாது . கவிதைக்குதான் மொழி . தமிழிசை மன்றம் என்பதெல்லாம் அபத்தம் .) தமிழகத்திற்கு வடக்கில் பாரத தேஶத்தின் அத்தனை ப்ராந்தங்களும் (கேரளம் தவிர்த்து) உள்ளன . தெலுங்கு , மராடீ , போஜ்புரி , குஜராதீ ... அனைத்து மொழிகளும் வட திஶையில் பேசப்படும் மொழிகள் .  இவை எல்லாம் வடமொழிகள் . (கன்யாகுமரி ஆளுக்கு சென்னை பாஷை கூட வடமொழிதான்) . இந்த எல்லா மொழிகளிலும் இந்த ஶப்தங்களுக்கு எழுத்துக்கள் உண்டு .   தெலுங்கில் జ  , స  , హ .. . என்றும் ,   கன்னடத்தில்   ಜ , ಸ , ಹ , ಕ್ಷ .. என்றும் , மராடீயில் . ज , स , ह , श , क्ष,.. என்றும் குஜராதியில்     જ , સ , હા , ક્ષ  , என்றும் ,   ப...

கீதையில் சில சொற்றொடர்கள் - 31

ॐ கீதையில் சில சொற்றொடர்கள் - 31 चातुर्वर्ण्यं मया सृष्टं गुण कर्म विभागशः  ... (अध्याय ४ - श्लोक १३) சாதுர்வர்ண்யம் மயா ஸ்ருஷ்டம் குண கர்ம விபாகஶஹ்  ...  (அத்யாயம் 4 - ஶ்லோகம் 13) Chatur VarNyam Mayaa Srushtam GuNa Karma Vibhaagashah ... (Chapter 4 - Shlokam 13) அர்தம் :   சாதுர் வர்ண்யம் மயா ஸ்ருஷ்டம்... குண கர்ம விபாகஶ :   குணம் மற்றும் கர்மங்களின் அடிப்படையில் நான்கு வர்ணங்கள் என்னலே படைக்கப் பட்டது. சாதுர் வர்ண்யம் மயா ஸ்ருஷ்டம்... குண கர்ம விபாகஶ :  சதுர் வர்ணங்களை, நான்கு வர்ணங்களை நான்தான் ஸ்ருஷ்டித்தேன், என்கிறார் ஸ்ரீ க்ருஷ்ணன்.  இதில் என்ன ஆஶ்சர்யம் ??  ப்ரக்ருதியில் உள்ள அனைத்துமே அவர் படைத்தவை என்னும்போது, சதுர் வர்ணங்களையும் அவர்தானே படைத்திருக்க வேண்டும் ??  கீதையின் இந்த வாக்யம் நாஸ்திகவாதிகள், கம்யூனிஸ்ட்கள், கடவுள் மறுப்பு இயக்கத்தினர் என்று கடவுளை ஏற்காதவர்களையும் நெளிய வைக்கிறது.  கடவுளே படைத்திருக்கிறார் என்றால் அதை அழித்தொழிக்க முடியாது என்று கருதுகிறார்களா ??  இவர்கள் அனைவரும் ஜாதி அம...

Chapter X (19 - 42)

\ श्री भगवानुवाच - हन्त ते कथष्यामि दिव्या ह्यात्मविभूतय : । प्राधान्यत : कुरुश्रेष्ठ नास्त्यन्तो विस्तरस्य मे ॥ १९ ॥ Shri Bhagawan said:   I shall speak to Thee now, Oh best of the Kurus! of My Divine attributes, according to their prominence;   there is no end to the particulars of My manifestation. (X - 19) Arjuna asks for a detailed and complete elaboration on His manifestations.   Shri Krishna replies He will be brief in description.   Why?   ‘My manifestations are infinite’, says Shri Krishna.   Shri Krishna is in human form.   The Infinite Paramaatman has bound Himself in a finite Form.   A finite can not fully describe an Infinite.   The same Shri Krishna in the next chapter says, “See My Infinite Forms.   See as much as you wish”, when Arjuna expresses his desire to see His one Form.   Brief in words and Elaborate in Form.;. The discussion in the last shlokam continues here.   The listener’...