Skip to main content

PHRASES IN THE GITA - 52


PHRASES IN THE GITA - 52

सर्व भूत हिते रताः  |  (अध्याय ५ - श्लोक २५)
ஸர்வ பூத ஹிதே ரதாஹ  ...  (அத்யாயம் 5 - ஶ்லோகம் 25)
Sarva Bhoota Hite Rataah ...  (Chapter 5 - Shloka 25)

Meaning :  Engrossed in benevolence towards every creature ...

Sarva Bhoota Hite Rataah .. a great Ideal placed before humans ..  Sarva Bhoota Hita .. benevolence towards every life  and  Rata  ..  to be immersed in such a state .. The loftier the ideal ... the nobler the ideal placed before a community , the higher the community rises , the nobler the community develops ..  Hindu society is blessed with a great tradition of Rshis or Seers ..  who have placed such noble Ideas before the Hindu Society .  That is the reason why a common Hindu is seen trying to follow this great noble Idea in his life , even in these days when thunderstorm in form of materialism from the western world is engulfing Bharat.

Is the whole society living a life motivated by this Ideal ?  Is everyone in our society Sarva Bhoota Hita Rat ,  benevolent towards each and every single Life ?  Is such a society ever feasible ?  No . No .  But , it is true that every one in our society is leading a life in this direction .  The extent of Adherence to this Ideal varies in individuals according to their qualities , capability , background , etc .  One in thousands desires to root this Ideal firmly , in every inch of space in his inner personality .  He breathes this Ideal , speaks this Ideal ,  acts on this Ideal .  The Ideal grips him in wakeful and dream state .  Such a personality lives a great , Inspiring Life .  Bharat is fortunate to have given birth to such great men in every decade and in every region of this vast land .

Today the Prime Minister of Bharat , Shri Narendra Modi while speaking on the occassion of Birth Anniversary of Shri Basavappa appealed to Muslim society to produce "powerful and great personalities who would not only lead the Muslim society in Bharat , but also inspire the Muslim society world over to take to cherished Human values ."  This seems to be an over - expectation from a society that has failed to produce a single Noble soul in 1400 years of its existance .  (The Muslim society has produced Great personalities , Noble Souls like Shri Kabir Das , Shri Rasa Khan , and Shri Sheerdi Sai baba ... you might be tempted to ask ..  These great Sadhus were products of Hindu Samskara .  Islamik Ideal had little or no role in this .)  What is the Ideal placed by Islam before a common Muslim ?  "Covert others into Islam by all means ... Abolish the practice of Idol worship and hence raze temples to ground.  Snatch Life , property and women of Kafirs  (Non Muslims ) .. Yes .  Alms giving to poor is also suggested , especially in the month of Ramjan.. with an alluring tag of 72 roomed Jannat with 72 ever-chaste beauties ..  It is impossible for such a society to produce Moble hearted Sadhus ...

On the other side , is the Western countries plunged deeply in physical pleasure seeking , exploitation of Natural resources , and enslaving weaker humans while striving for more and more pleasures .. The Western countries also have failed to produce Noble souls .

Everything in Human life , like quality , Values , Capability , Expertise , etc. is pyramid like , broade at the base and narrow at the top .  The broader the base , the higher the pyramid ..  Similarly , in any society the more the  number trying to attain a thing , the higher the society reaches in that .  The numbers attaining the highest point also is proportional to the numbers at the base .  The contribution of Rshis (Seers) in Hindu society is significant in this aspect .  The Ideal well explained in texts .. The Veda , The Upanishad ,Shri Ramayana , Mahabharatha , The Gita ... Evolving life , family and social life , supportive to practice of the Ideal .. .  Common men in millions trying to bring  the Ideal in own lives , birth of one in a Million Great souls who reach the Highest Ideal .. Inspirational lives of these great Sadhus reaffirming the Ideal ..  Bharat has been going through this cycle for the last so many centuries ..

Comments

Popular posts from this blog

ஜ, ஷ, ஸ, ஹ, க்ஷ, ஸ்ரீ ....

ॐ ஜ , ஷ , ஸ , ஹ , ஶ , க்ஷ , ஸ்ரீ என்ற எழுத்துக்களை வடமொழி எழுத்துக்கள் என்கிறான் ஒருவன். ஸம்ஸ்க்ருத எழுத்து என்கிறான் ஒருவன் . மூடர்கள் .  அறியாமையில் பேசுகின்றனர் . தவறான நோக்கத்துடன், நம்முள் பேதத்தை ஏற்படுத்திட எவனோ புதைத்துச் சென்ற விஷத்தை , அது விஷம் என்று கூட அறியாமல் பேசுகின்றனர் . வட என்பது திஶை . திஶைக்கு மொழி கிடையாது . (இசைக்கும் மொழி கிடையாது . கவிதைக்குதான் மொழி . தமிழிசை மன்றம் என்பதெல்லாம் அபத்தம் .) தமிழகத்திற்கு வடக்கில் பாரத தேஶத்தின் அத்தனை ப்ராந்தங்களும் (கேரளம் தவிர்த்து) உள்ளன . தெலுங்கு , மராடீ , போஜ்புரி , குஜராதீ ... அனைத்து மொழிகளும் வட திஶையில் பேசப்படும் மொழிகள் .  இவை எல்லாம் வடமொழிகள் . (கன்யாகுமரி ஆளுக்கு சென்னை பாஷை கூட வடமொழிதான்) . இந்த எல்லா மொழிகளிலும் இந்த ஶப்தங்களுக்கு எழுத்துக்கள் உண்டு .   தெலுங்கில் జ  , స  , హ .. . என்றும் ,   கன்னடத்தில்   ಜ , ಸ , ಹ , ಕ್ಷ .. என்றும் , மராடீயில் . ज , स , ह , श , क्ष,.. என்றும் குஜராதியில்     જ , સ , હા , ક્ષ  , என்றும் ,   ப...

கீதையில் சில சொற்றொடர்கள் - 31

ॐ கீதையில் சில சொற்றொடர்கள் - 31 चातुर्वर्ण्यं मया सृष्टं गुण कर्म विभागशः  ... (अध्याय ४ - श्लोक १३) சாதுர்வர்ண்யம் மயா ஸ்ருஷ்டம் குண கர்ம விபாகஶஹ்  ...  (அத்யாயம் 4 - ஶ்லோகம் 13) Chatur VarNyam Mayaa Srushtam GuNa Karma Vibhaagashah ... (Chapter 4 - Shlokam 13) அர்தம் :   சாதுர் வர்ண்யம் மயா ஸ்ருஷ்டம்... குண கர்ம விபாகஶ :   குணம் மற்றும் கர்மங்களின் அடிப்படையில் நான்கு வர்ணங்கள் என்னலே படைக்கப் பட்டது. சாதுர் வர்ண்யம் மயா ஸ்ருஷ்டம்... குண கர்ம விபாகஶ :  சதுர் வர்ணங்களை, நான்கு வர்ணங்களை நான்தான் ஸ்ருஷ்டித்தேன், என்கிறார் ஸ்ரீ க்ருஷ்ணன்.  இதில் என்ன ஆஶ்சர்யம் ??  ப்ரக்ருதியில் உள்ள அனைத்துமே அவர் படைத்தவை என்னும்போது, சதுர் வர்ணங்களையும் அவர்தானே படைத்திருக்க வேண்டும் ??  கீதையின் இந்த வாக்யம் நாஸ்திகவாதிகள், கம்யூனிஸ்ட்கள், கடவுள் மறுப்பு இயக்கத்தினர் என்று கடவுளை ஏற்காதவர்களையும் நெளிய வைக்கிறது.  கடவுளே படைத்திருக்கிறார் என்றால் அதை அழித்தொழிக்க முடியாது என்று கருதுகிறார்களா ??  இவர்கள் அனைவரும் ஜாதி அம...

Chapter X (19 - 42)

\ श्री भगवानुवाच - हन्त ते कथष्यामि दिव्या ह्यात्मविभूतय : । प्राधान्यत : कुरुश्रेष्ठ नास्त्यन्तो विस्तरस्य मे ॥ १९ ॥ Shri Bhagawan said:   I shall speak to Thee now, Oh best of the Kurus! of My Divine attributes, according to their prominence;   there is no end to the particulars of My manifestation. (X - 19) Arjuna asks for a detailed and complete elaboration on His manifestations.   Shri Krishna replies He will be brief in description.   Why?   ‘My manifestations are infinite’, says Shri Krishna.   Shri Krishna is in human form.   The Infinite Paramaatman has bound Himself in a finite Form.   A finite can not fully describe an Infinite.   The same Shri Krishna in the next chapter says, “See My Infinite Forms.   See as much as you wish”, when Arjuna expresses his desire to see His one Form.   Brief in words and Elaborate in Form.;. The discussion in the last shlokam continues here.   The listener’...