Skip to main content

PHRASES IN THE GITA - 53


PHRASES IN THE GITA -53

सुहृदं सर्व भूतानाम्   |  (अध्याय ५  - श्लोक २९)
ஸுஹ்ருதம் ஸர்வ பூதானாம்  ...  (அத்யாயம் 5 - ஶ்லோகம் 29)
Suhrudam Sarva Bhootaanaam  ...  (Chapter 5 - Shloka 29)

Meaning :  One who has a Good Heart ,  a Heart with benevolent feelings  .. towards all Creatures ..

Hrudh  is  Heart ...  Suhrudh is  a Good Heart .. a Benevolent Heart ... But , Heart is just an organ in the body like the eyes , or the fingers or the intestines ..  Just an organ made of muscles and blood vessels .. Heart is a machine that goes Lap - Tap Lap - Tap ... expands and contracts  pushing out blood into the body with every shrink and drawing in blood with every expansion ..  a machine that works up to the last breath .. The , what is 'Su' or good about a Machine ??

It is a machine .  No doubt about that . But , it is also considered as the store house of Emotions . How ?  We often observe that whenever there is an emotion rising within us , the rate of Heart Beat is affected .  It speeds up .  A tinge of Fear , Anger , Lust , Compassion , etc . speeds up the Heart Beat ..  Hence is the heart regarded as the store house of emotions  and feelings ...

So , Suhrud is a Heart filled with nobler emotions .  like Compassion , Love , Pardon , Courage , etc .

Shree Krishna uses this phrase while elaborating on Paramaatman , the Creator .  He is Suhrudham Sarva Bhootaanaam ... He is benevolent towards each and every creature .  In a different context , Shree Krishna uses the word Hudhstha , firmly rooted in the Heart while describing the Paramaatman . Paramaatman , the Lord is firmly rooted in our Hearts .  He is Suhrudha ... One with a Good Heart and He is firmly rooted in our Hearts . Yet , we do not find our selves .. Suhrudh .. Good towards others  Why is that ??  Of course He resides in Heart . But our Hearts are contaminated with Vasanas , thoughts and actions , of so many births   Lured by the glorious but mythical attractions of the world and soaked in Lust , Vengeance , Mine and Yours ... our Hearts refuse to be Suhrush ...Even if it is Good , is Good only to some .. not Sarva Bhootaanaam ...

Life Journey in this world is regarded as a Journey towards the Paramaatman ... That is easier said , but How ?  Transforming our Hearts to a Better Heart , a more benevolent Heart is essential Journey towards Him ..  Erasing vicious feelings and allowing blossom of Nobler ones is a sure step towards Him .. Our Heart is Good too but .. for a few , for a limited family , for a small community , for a language or Religion or a province ... Let it expand to encompass more and more . That is the measure of our proximity to the Paramaatman ..

Comments

Popular posts from this blog

ஜ, ஷ, ஸ, ஹ, க்ஷ, ஸ்ரீ ....

ॐ ஜ , ஷ , ஸ , ஹ , ஶ , க்ஷ , ஸ்ரீ என்ற எழுத்துக்களை வடமொழி எழுத்துக்கள் என்கிறான் ஒருவன். ஸம்ஸ்க்ருத எழுத்து என்கிறான் ஒருவன் . மூடர்கள் .  அறியாமையில் பேசுகின்றனர் . தவறான நோக்கத்துடன், நம்முள் பேதத்தை ஏற்படுத்திட எவனோ புதைத்துச் சென்ற விஷத்தை , அது விஷம் என்று கூட அறியாமல் பேசுகின்றனர் . வட என்பது திஶை . திஶைக்கு மொழி கிடையாது . (இசைக்கும் மொழி கிடையாது . கவிதைக்குதான் மொழி . தமிழிசை மன்றம் என்பதெல்லாம் அபத்தம் .) தமிழகத்திற்கு வடக்கில் பாரத தேஶத்தின் அத்தனை ப்ராந்தங்களும் (கேரளம் தவிர்த்து) உள்ளன . தெலுங்கு , மராடீ , போஜ்புரி , குஜராதீ ... அனைத்து மொழிகளும் வட திஶையில் பேசப்படும் மொழிகள் .  இவை எல்லாம் வடமொழிகள் . (கன்யாகுமரி ஆளுக்கு சென்னை பாஷை கூட வடமொழிதான்) . இந்த எல்லா மொழிகளிலும் இந்த ஶப்தங்களுக்கு எழுத்துக்கள் உண்டு .   தெலுங்கில் జ  , స  , హ .. . என்றும் ,   கன்னடத்தில்   ಜ , ಸ , ಹ , ಕ್ಷ .. என்றும் , மராடீயில் . ज , स , ह , श , क्ष,.. என்றும் குஜராதியில்     જ , સ , હા , ક્ષ  , என்றும் ,   ப...

கீதையில் சில சொற்றொடர்கள் - 31

ॐ கீதையில் சில சொற்றொடர்கள் - 31 चातुर्वर्ण्यं मया सृष्टं गुण कर्म विभागशः  ... (अध्याय ४ - श्लोक १३) சாதுர்வர்ண்யம் மயா ஸ்ருஷ்டம் குண கர்ம விபாகஶஹ்  ...  (அத்யாயம் 4 - ஶ்லோகம் 13) Chatur VarNyam Mayaa Srushtam GuNa Karma Vibhaagashah ... (Chapter 4 - Shlokam 13) அர்தம் :   சாதுர் வர்ண்யம் மயா ஸ்ருஷ்டம்... குண கர்ம விபாகஶ :   குணம் மற்றும் கர்மங்களின் அடிப்படையில் நான்கு வர்ணங்கள் என்னலே படைக்கப் பட்டது. சாதுர் வர்ண்யம் மயா ஸ்ருஷ்டம்... குண கர்ம விபாகஶ :  சதுர் வர்ணங்களை, நான்கு வர்ணங்களை நான்தான் ஸ்ருஷ்டித்தேன், என்கிறார் ஸ்ரீ க்ருஷ்ணன்.  இதில் என்ன ஆஶ்சர்யம் ??  ப்ரக்ருதியில் உள்ள அனைத்துமே அவர் படைத்தவை என்னும்போது, சதுர் வர்ணங்களையும் அவர்தானே படைத்திருக்க வேண்டும் ??  கீதையின் இந்த வாக்யம் நாஸ்திகவாதிகள், கம்யூனிஸ்ட்கள், கடவுள் மறுப்பு இயக்கத்தினர் என்று கடவுளை ஏற்காதவர்களையும் நெளிய வைக்கிறது.  கடவுளே படைத்திருக்கிறார் என்றால் அதை அழித்தொழிக்க முடியாது என்று கருதுகிறார்களா ??  இவர்கள் அனைவரும் ஜாதி அம...

Chapter IV (1 - 20)

\   ADHYAAY IV   GYANA KARMA SANYASA YOGAM Introduction This chapter named ‘Gnyana Karma Sanyasa Yog’ is a special one, as this is where Shri Krishna reveals the secrets of Avatara to Arjuna. We, as human have a natural weakness.  When a great thought is placed before us, instead of analysing the thought, understanding it and trying to put it into practise, almost all of us start worshipping the person who revealed the thought.  Worship of the Cross and the idols of Buddha can be quoted as examples.  One of the reasons for this may be that we deem him to be the originator of the thought.  Truths are eternal and can only be revealed and not invented.  You ask any educated person about ahimsa or non-violence.  You should not be surprised if he instantly come up with the answer, “Gandhi”.  You try to clarify that ‘almost two thousand years ago Shri Mahaveer based his life and religion solely on the principle of Ahimsa’ and ‘hundr...