Skip to main content

PHRASES IN THE GITA - 72


PHRASES IN THE GITA - 72


धर्माविरुद्धो भूतेषु कामोs स्मि भरतर्षभ  ।  (अध्याय ७ - श्लोक ११)
தர்மாவிருத்ததோ பூதேஷு காமோ(அ)ஸ்மி பரதர்ஷப  ...  (அத்யாயம் 7 - ஶ்லோகம் 11)
DharmaAviruddho Booteshu Kaamo(a)smi Bharatarshabha  ...  (Chapter 7 - Shloka 11)

Meaning :  I am the desire , which is not against Dharma ...

Bhooteshu Kaama Asmi ...  Dharma Aviruddha ...  I am Desire in every Life ... the desire which is not contrary to tenets of Dharma ...

What is Dharma bound Kaama ?  Is Dharma not Spiritual ?  How could there be Dharma in Kaama ?

Kaama means desire in general and desire that inspires sex in particular .  Desire is common to all lives .  Which is the desire , bound to Dharma ?  If hunger rises , desire for food is natural .  When the body has thirst , desire for water is natural .  Desire for rest and sleep is natural when the body gets exhausted .  Desire to get well is natural when the body gets unwell .  Efforts to fulfill these desires is also natural .  Anything that is part of nature is within bounds of Nature and can not be against Dharma .

The attraction between and bodily union of male and female specie of every life is also natural .  The desire that causes this is called Kaama .  This is essential for very existence and continuation of creation .  Creation will cease if Kaama disappears .  Hence , the Kaama or desire to get an offspring and the sexual act motivated by such a desire is Dharmik .  Any desire contrary to this is unnatural and adharmik ,against the tenets of Dharma .

Seekers of Paramaatman , seekers of Knowledge believe that sexual desire is against God and needs to be erased .  Hence , most of the spiritual seekers get out of the family or reject family , retire to secluded places and involve in practices .  In the sixteenth chapter , Shri Krishna also upholds similar view whenHe says that , "Kaama is doorway to the Hell" .  In the eighteenth chapter , He describes Sannyaasi as "the one who gives up desire propelled actions" .  We may conclude that desire being Natural , there could be no action without desire .  But , Shri Krishna does not prescribe 'giving up actions but wants us to delink from the desire for fruits of the action .  He wants us to get rid of the passion for work .  Hence , family life is not against Spiritual efforts .  Family life need not be given up for Spiritual Enlightenment .  Ashrama system suggested in Hindu Dharma also places Snnyaasa , the phase designed for Spiritual practices , as the last phase in life .  Sannyaasa Ashram may be entered only after passing through the Gruhasthashrama , the phase of Family Life .

Dharma , Artha , Kaama and Moksha are the four Purushaartha (the purpose of Human life ..) in human Life , according to Hindu Dharma .  Artha (material wealth) and Kaama (desires including sexual desire) must be within the bounds of Dharma and Moksha .  Dharma and Moksha are the two firm banks for Artha and Kaama to flow in our worldly life .Such a Kaama is to be despised or ignored .  Kaama , bound by Dharma is deified Paramaatmaa Himself .  "Dharma aviruddhah Kaama Asmi" . 'I am Desire , the desire that is within bounds of Dharma' , says Shri Krishna .

Comments

Popular posts from this blog

ஜ, ஷ, ஸ, ஹ, க்ஷ, ஸ்ரீ ....

ॐ ஜ , ஷ , ஸ , ஹ , ஶ , க்ஷ , ஸ்ரீ என்ற எழுத்துக்களை வடமொழி எழுத்துக்கள் என்கிறான் ஒருவன். ஸம்ஸ்க்ருத எழுத்து என்கிறான் ஒருவன் . மூடர்கள் .  அறியாமையில் பேசுகின்றனர் . தவறான நோக்கத்துடன், நம்முள் பேதத்தை ஏற்படுத்திட எவனோ புதைத்துச் சென்ற விஷத்தை , அது விஷம் என்று கூட அறியாமல் பேசுகின்றனர் . வட என்பது திஶை . திஶைக்கு மொழி கிடையாது . (இசைக்கும் மொழி கிடையாது . கவிதைக்குதான் மொழி . தமிழிசை மன்றம் என்பதெல்லாம் அபத்தம் .) தமிழகத்திற்கு வடக்கில் பாரத தேஶத்தின் அத்தனை ப்ராந்தங்களும் (கேரளம் தவிர்த்து) உள்ளன . தெலுங்கு , மராடீ , போஜ்புரி , குஜராதீ ... அனைத்து மொழிகளும் வட திஶையில் பேசப்படும் மொழிகள் .  இவை எல்லாம் வடமொழிகள் . (கன்யாகுமரி ஆளுக்கு சென்னை பாஷை கூட வடமொழிதான்) . இந்த எல்லா மொழிகளிலும் இந்த ஶப்தங்களுக்கு எழுத்துக்கள் உண்டு .   தெலுங்கில் జ  , స  , హ .. . என்றும் ,   கன்னடத்தில்   ಜ , ಸ , ಹ , ಕ್ಷ .. என்றும் , மராடீயில் . ज , स , ह , श , क्ष,.. என்றும் குஜராதியில்     જ , સ , હા , ક્ષ  , என்றும் ,   ப...

கீதையில் சில சொற்றொடர்கள் - 31

ॐ கீதையில் சில சொற்றொடர்கள் - 31 चातुर्वर्ण्यं मया सृष्टं गुण कर्म विभागशः  ... (अध्याय ४ - श्लोक १३) சாதுர்வர்ண்யம் மயா ஸ்ருஷ்டம் குண கர்ம விபாகஶஹ்  ...  (அத்யாயம் 4 - ஶ்லோகம் 13) Chatur VarNyam Mayaa Srushtam GuNa Karma Vibhaagashah ... (Chapter 4 - Shlokam 13) அர்தம் :   சாதுர் வர்ண்யம் மயா ஸ்ருஷ்டம்... குண கர்ம விபாகஶ :   குணம் மற்றும் கர்மங்களின் அடிப்படையில் நான்கு வர்ணங்கள் என்னலே படைக்கப் பட்டது. சாதுர் வர்ண்யம் மயா ஸ்ருஷ்டம்... குண கர்ம விபாகஶ :  சதுர் வர்ணங்களை, நான்கு வர்ணங்களை நான்தான் ஸ்ருஷ்டித்தேன், என்கிறார் ஸ்ரீ க்ருஷ்ணன்.  இதில் என்ன ஆஶ்சர்யம் ??  ப்ரக்ருதியில் உள்ள அனைத்துமே அவர் படைத்தவை என்னும்போது, சதுர் வர்ணங்களையும் அவர்தானே படைத்திருக்க வேண்டும் ??  கீதையின் இந்த வாக்யம் நாஸ்திகவாதிகள், கம்யூனிஸ்ட்கள், கடவுள் மறுப்பு இயக்கத்தினர் என்று கடவுளை ஏற்காதவர்களையும் நெளிய வைக்கிறது.  கடவுளே படைத்திருக்கிறார் என்றால் அதை அழித்தொழிக்க முடியாது என்று கருதுகிறார்களா ??  இவர்கள் அனைவரும் ஜாதி அம...

August 28th... Flying visit to Chennai..

ॐ Out of the net for three days. Fying visits to Chennai on 28th and to Erode on the 30th. 29th was Shravana Poornimaa, day for License renewal . Went to Chennai for inauguration of ABVP Karyalayam. There was a day long meet of old workers of Vidyarthi Parishad. Recall of memories is always a refreshing experience. Probably, that is the reason why many want to live with 'glorious' old memories. Those days when our only asset was Enthusiasm at its best. Karyalaya, funds, facilities like vehicle, phone, etc. support, numerical strength, and other resources were on the lower side. Peanuts, Tea, Walk, long and short ones. Nevertheless, it was a great experience with high level of affectionate team working and sharing, hectic activism, great dreams. Nagpur Sangam Chawl Karyalayam was a tiled hut, but was always full of students. Similar in Chennai Ezhumbur Karyalaya. Now, there is no paucity of resources. We have best Karyalaya, powerful support, access to political power,...