Skip to main content

PHRASES IN THE GITA - 76


PHRASES IN THE GITA - 76

वासुदेवः सर्वम् ।  (अध्याय ७ - श्लोक १९)
வாஸுதேவஹ ஸர்வம்  ...  (அத்யாயம் 7 - ஶ்லோகம் 19)
Vaasudevah Sarvam  ...  (Chapter 7 - Shloka 19)

Meaning :  Everything is Vaasudeva ...

Three aspects need to be understood in regard to this phrase ..

One ...  Everything is Shri Vaasudeva .  Everything in Creation ...  Every life , every particle in Creation ...  From the Micro - cell to Macro Universe ... Everything is Shri Vasudeva ...

If everything is Shri Vasudeva , then those which we presume to be bad , the repulsive , the destructive , the gory , the ugly ?  Are these too Shri Vasudeva ..?  Yes .  Everything is Shri Vasudeva ...  The Religions which originated from the Arabia , have a concept of Shaitaan or Devil ...  The Shaitaan (Devil) is equally powerful and is responsible for anything ugly , bad , gory , destructive , etc .  The God (Shri Paramaatman) is powerless in areas where Satan reigns .  "Shri Paramaatman" is the Only One , according to Hindu Dharma . He is OmniPotent .  There is nothing beyond Him .  He rules over every bit of Creation .

Two ...  Everything in Creation gets destroyed .  If everything is Him , then does He too gets destroyed ?  No .  Creation is Manifestation of Him .  Everything in His Creation nourish and work due to His Power .  They are destroyed by Him .  He is seed in every creation .  He is the energy in every action .  He was before Creation when nothing else had come into existence .  He is in everything and He will be , when everything else is destroyed .  He is Sat , He is the Only One to Exist .  All of us in Creation appear to exist but are continuously moving towards death and destruction .

Three ...  Everything is Shri Vasudeva .  This declaration comes from Shri VasuDeva (Shri Krishna) Himself .  Are these words of Shri Krishna similar to , "Jesus is the Only God ?" as siggested by Christian faith or "Yaa Ilaahaa Illalla" as suggested in Islam ?  Does Shri Krishna prescribe Worship of Himself (Shri Vasudeva) , the son born to Devaki - Vasudeva , brought up by Yashoda - Nanda , the One who plays Bansi (Flute) and carries the Chakra (Sudarshan Wheel) , the One who killed Kamsa , Chanoora , the One who was Charioteer of Arjuna on Kurukshtra battle field ?  Of course , that Shri Krishna is worth being worshipped is beyond doubts .  But , any suggestion that He is the Only one to be worshipped is against Advaita , the fundamental Truth .  He had taken a Human form , He grew and lived a Human Life and disappeared one day due to an arrow shot by an archer .  To suggest that He is the Only One , that He is Everything may not be palatable .  Yes .  He was the One who had realized the , "I am a Drop of The Ocean , I am a spark in The Light" .  In fact , the Gita was revealed when He was in such a state .  Whenever Shri Krishna says , 'Me' or VasuDeva' He means the Eternal , the Niraakaara or Formless , the NirGuna or the One who is beyond attributes , Nirvikaara or the One beyond destruction and death , the Truth .  He does not suggest Idol Worship here .  He does not suggest worship of Shri Krishna the Form but Worship of the OmniPotent , OmniPresent , Omniscient , the Evere Existing Brahman is being suggested .

Comments

Popular posts from this blog

ஜ, ஷ, ஸ, ஹ, க்ஷ, ஸ்ரீ ....

ॐ ஜ , ஷ , ஸ , ஹ , ஶ , க்ஷ , ஸ்ரீ என்ற எழுத்துக்களை வடமொழி எழுத்துக்கள் என்கிறான் ஒருவன். ஸம்ஸ்க்ருத எழுத்து என்கிறான் ஒருவன் . மூடர்கள் .  அறியாமையில் பேசுகின்றனர் . தவறான நோக்கத்துடன், நம்முள் பேதத்தை ஏற்படுத்திட எவனோ புதைத்துச் சென்ற விஷத்தை , அது விஷம் என்று கூட அறியாமல் பேசுகின்றனர் . வட என்பது திஶை . திஶைக்கு மொழி கிடையாது . (இசைக்கும் மொழி கிடையாது . கவிதைக்குதான் மொழி . தமிழிசை மன்றம் என்பதெல்லாம் அபத்தம் .) தமிழகத்திற்கு வடக்கில் பாரத தேஶத்தின் அத்தனை ப்ராந்தங்களும் (கேரளம் தவிர்த்து) உள்ளன . தெலுங்கு , மராடீ , போஜ்புரி , குஜராதீ ... அனைத்து மொழிகளும் வட திஶையில் பேசப்படும் மொழிகள் .  இவை எல்லாம் வடமொழிகள் . (கன்யாகுமரி ஆளுக்கு சென்னை பாஷை கூட வடமொழிதான்) . இந்த எல்லா மொழிகளிலும் இந்த ஶப்தங்களுக்கு எழுத்துக்கள் உண்டு .   தெலுங்கில் జ  , స  , హ .. . என்றும் ,   கன்னடத்தில்   ಜ , ಸ , ಹ , ಕ್ಷ .. என்றும் , மராடீயில் . ज , स , ह , श , क्ष,.. என்றும் குஜராதியில்     જ , સ , હા , ક્ષ  , என்றும் ,   ப...

கீதையில் சில சொற்றொடர்கள் - 31

ॐ கீதையில் சில சொற்றொடர்கள் - 31 चातुर्वर्ण्यं मया सृष्टं गुण कर्म विभागशः  ... (अध्याय ४ - श्लोक १३) சாதுர்வர்ண்யம் மயா ஸ்ருஷ்டம் குண கர்ம விபாகஶஹ்  ...  (அத்யாயம் 4 - ஶ்லோகம் 13) Chatur VarNyam Mayaa Srushtam GuNa Karma Vibhaagashah ... (Chapter 4 - Shlokam 13) அர்தம் :   சாதுர் வர்ண்யம் மயா ஸ்ருஷ்டம்... குண கர்ம விபாகஶ :   குணம் மற்றும் கர்மங்களின் அடிப்படையில் நான்கு வர்ணங்கள் என்னலே படைக்கப் பட்டது. சாதுர் வர்ண்யம் மயா ஸ்ருஷ்டம்... குண கர்ம விபாகஶ :  சதுர் வர்ணங்களை, நான்கு வர்ணங்களை நான்தான் ஸ்ருஷ்டித்தேன், என்கிறார் ஸ்ரீ க்ருஷ்ணன்.  இதில் என்ன ஆஶ்சர்யம் ??  ப்ரக்ருதியில் உள்ள அனைத்துமே அவர் படைத்தவை என்னும்போது, சதுர் வர்ணங்களையும் அவர்தானே படைத்திருக்க வேண்டும் ??  கீதையின் இந்த வாக்யம் நாஸ்திகவாதிகள், கம்யூனிஸ்ட்கள், கடவுள் மறுப்பு இயக்கத்தினர் என்று கடவுளை ஏற்காதவர்களையும் நெளிய வைக்கிறது.  கடவுளே படைத்திருக்கிறார் என்றால் அதை அழித்தொழிக்க முடியாது என்று கருதுகிறார்களா ??  இவர்கள் அனைவரும் ஜாதி அம...

Chapter IV (1 - 20)

\   ADHYAAY IV   GYANA KARMA SANYASA YOGAM Introduction This chapter named ‘Gnyana Karma Sanyasa Yog’ is a special one, as this is where Shri Krishna reveals the secrets of Avatara to Arjuna. We, as human have a natural weakness.  When a great thought is placed before us, instead of analysing the thought, understanding it and trying to put it into practise, almost all of us start worshipping the person who revealed the thought.  Worship of the Cross and the idols of Buddha can be quoted as examples.  One of the reasons for this may be that we deem him to be the originator of the thought.  Truths are eternal and can only be revealed and not invented.  You ask any educated person about ahimsa or non-violence.  You should not be surprised if he instantly come up with the answer, “Gandhi”.  You try to clarify that ‘almost two thousand years ago Shri Mahaveer based his life and religion solely on the principle of Ahimsa’ and ‘hundr...