Skip to main content

PHRASES IN THE GITA - 106


PHRASES IN THE GITA - 106


अपि चेद्सुदुराचारो भजते मामनान्य भाक् ।  साधुरेव स मन्तव्यः सम्यग् व्यवसितो हि स: ।  (अध्याय ९ - श्लोक ३०)
அபி சேத் ஸுதுராசாரோ பஜதே மாம் அநந்ய பாக் ..  ஸாதுரேவ ஸ மந்தவ்யஹ ஸம்யக் வ்யவஸிதோ ஹி ஸஹ  ..  (அத்யாயம் 9 - ஶ்லோகம் 30)
Api Ched Suduraachaaro Bhajate Maam AnanyaBhaak .. Saadhureva Sa Mantavyah SamyagVyavasitho Hi Sah  ..  (Chapter 9 - Shlokam 30)

Meaning :  The worst criminal and sinner also will be known as a Sadhu , the moment he turns towards Me , starts worshipping Me with Ananya Bhava .  That is because his resolve is firm .

This is a great assurance by Shri Krishna ,  This is one of the basic tenets of Hindu Dharma .  The Abrahamic Religions prescribe "Permanent Hell" for sinners .  (Definition of a sinner is silly too .  A sinner according to these Religions is , 'not one who commits crime against His creation like fellow humans , other lives or Nature , but one who does not accept Jesus or Alla as Supreme and one who does not come to the Church or Mosque .)  Hindu Dharma offers umpteen opportunities for the sinner to transform .  The worst , dreaded criminal also has hopes of redemption .

Life should be centered on Shri Paramaatman .  Sight must be on the Paramaatman .  There are steps on the path towards Divinity .  Forgetting Him and being plunged in the world is the lowest one .  The first step is living in the world and remembering Him .  Seeing the world through Him is the next big step .  Seeing Him in the world is the next step .  The ultimate step of Moksha is seeing Him , only Him , forgetting the world .

A worst sinner will be transformed in to a Sadhu , says Shri Krishna .  In the next shlokam , He says , 'this transformation happens in a fraction of a second' .  Is it possible ?  Yes .  If the resolve is firm .  The ones who wish to get rid of habits like cigarette smoking or drinking alcohol decide to gradually reduce consumption and finally quit in a few days .  That is due to lack of firmness in their resolve .  Such attempt fails in most cases .  One with firm resolve just shakes it off and is transformed in a second .  Person desirous of becoming a Sannyaasi , plans and prepares for the life of a Sannyaasi .  In all probabilities , he never becomes one .  The firm willed one gets Vairagya in a second and leaves the house .

Shri Krishna does not say , "the worst sinner will be transformed not into a mere 'Good person' but a Sadhu on turning to Me" .  A Sadhu is not just a good person but a personification of Divinity .  An old mansion , not in use for almost a century , remains in 'eternal' darkness .  Does it require long time and hard efforts to illuminate it ?  No .  Just a fraction of second and a single lamp are sufficient .  The resolve to re-illuminate the mansion needs to be firm !  Shri Valmiki is a glorious example .

Comments

Popular posts from this blog

ஜ, ஷ, ஸ, ஹ, க்ஷ, ஸ்ரீ ....

ॐ ஜ , ஷ , ஸ , ஹ , ஶ , க்ஷ , ஸ்ரீ என்ற எழுத்துக்களை வடமொழி எழுத்துக்கள் என்கிறான் ஒருவன். ஸம்ஸ்க்ருத எழுத்து என்கிறான் ஒருவன் . மூடர்கள் .  அறியாமையில் பேசுகின்றனர் . தவறான நோக்கத்துடன், நம்முள் பேதத்தை ஏற்படுத்திட எவனோ புதைத்துச் சென்ற விஷத்தை , அது விஷம் என்று கூட அறியாமல் பேசுகின்றனர் . வட என்பது திஶை . திஶைக்கு மொழி கிடையாது . (இசைக்கும் மொழி கிடையாது . கவிதைக்குதான் மொழி . தமிழிசை மன்றம் என்பதெல்லாம் அபத்தம் .) தமிழகத்திற்கு வடக்கில் பாரத தேஶத்தின் அத்தனை ப்ராந்தங்களும் (கேரளம் தவிர்த்து) உள்ளன . தெலுங்கு , மராடீ , போஜ்புரி , குஜராதீ ... அனைத்து மொழிகளும் வட திஶையில் பேசப்படும் மொழிகள் .  இவை எல்லாம் வடமொழிகள் . (கன்யாகுமரி ஆளுக்கு சென்னை பாஷை கூட வடமொழிதான்) . இந்த எல்லா மொழிகளிலும் இந்த ஶப்தங்களுக்கு எழுத்துக்கள் உண்டு .   தெலுங்கில் జ  , స  , హ .. . என்றும் ,   கன்னடத்தில்   ಜ , ಸ , ಹ , ಕ್ಷ .. என்றும் , மராடீயில் . ज , स , ह , श , क्ष,.. என்றும் குஜராதியில்     જ , સ , હા , ક્ષ  , என்றும் ,   ப...

கீதையில் சில சொற்றொடர்கள் - 31

ॐ கீதையில் சில சொற்றொடர்கள் - 31 चातुर्वर्ण्यं मया सृष्टं गुण कर्म विभागशः  ... (अध्याय ४ - श्लोक १३) சாதுர்வர்ண்யம் மயா ஸ்ருஷ்டம் குண கர்ம விபாகஶஹ்  ...  (அத்யாயம் 4 - ஶ்லோகம் 13) Chatur VarNyam Mayaa Srushtam GuNa Karma Vibhaagashah ... (Chapter 4 - Shlokam 13) அர்தம் :   சாதுர் வர்ண்யம் மயா ஸ்ருஷ்டம்... குண கர்ம விபாகஶ :   குணம் மற்றும் கர்மங்களின் அடிப்படையில் நான்கு வர்ணங்கள் என்னலே படைக்கப் பட்டது. சாதுர் வர்ண்யம் மயா ஸ்ருஷ்டம்... குண கர்ம விபாகஶ :  சதுர் வர்ணங்களை, நான்கு வர்ணங்களை நான்தான் ஸ்ருஷ்டித்தேன், என்கிறார் ஸ்ரீ க்ருஷ்ணன்.  இதில் என்ன ஆஶ்சர்யம் ??  ப்ரக்ருதியில் உள்ள அனைத்துமே அவர் படைத்தவை என்னும்போது, சதுர் வர்ணங்களையும் அவர்தானே படைத்திருக்க வேண்டும் ??  கீதையின் இந்த வாக்யம் நாஸ்திகவாதிகள், கம்யூனிஸ்ட்கள், கடவுள் மறுப்பு இயக்கத்தினர் என்று கடவுளை ஏற்காதவர்களையும் நெளிய வைக்கிறது.  கடவுளே படைத்திருக்கிறார் என்றால் அதை அழித்தொழிக்க முடியாது என்று கருதுகிறார்களா ??  இவர்கள் அனைவரும் ஜாதி அம...

August 28th... Flying visit to Chennai..

ॐ Out of the net for three days. Fying visits to Chennai on 28th and to Erode on the 30th. 29th was Shravana Poornimaa, day for License renewal . Went to Chennai for inauguration of ABVP Karyalayam. There was a day long meet of old workers of Vidyarthi Parishad. Recall of memories is always a refreshing experience. Probably, that is the reason why many want to live with 'glorious' old memories. Those days when our only asset was Enthusiasm at its best. Karyalaya, funds, facilities like vehicle, phone, etc. support, numerical strength, and other resources were on the lower side. Peanuts, Tea, Walk, long and short ones. Nevertheless, it was a great experience with high level of affectionate team working and sharing, hectic activism, great dreams. Nagpur Sangam Chawl Karyalayam was a tiled hut, but was always full of students. Similar in Chennai Ezhumbur Karyalaya. Now, there is no paucity of resources. We have best Karyalaya, powerful support, access to political power,...