Skip to main content

PHRASES IN THE GITA - 116


PHRASES IN THE GITA - 116


रुद्राणां शङ्करश्चास्मि  ... (अध्याय १० - श्लोक २३)
ருத்ராணாம் ஶங்கரஶ்சாஸ்மி  ...  (அத்யாயம் 10 - ஶ்லோகம் 23)
Rudraanaam Shankaraschaasmi  ... (Chapter 10 - Shlokam 23)

Meaning :  I am Shankara among the Rudraas ...

Shri Krishna says , "Among the Rudras , Shankara is Me" .  Who are the Rudras ?  Who is Shankara ?  For us common folks , Rudra and Shankara are one and same .  Let us ponder over a more fundamental aspect brfore knowing these ...

Shri Krishna says , "Shankara is Me" .  He does not say , Shankara is my assistant" or "Shankara is Junior to Me" .  Some Krishna Bhakti organizations say so .  Shankara is a Demi God" (small God) these say .

Advaita unites .  Advaita integrates .  All is One says Advaita .  Advaita encourages us to see the One in all .  Other Ideas cause split and disjoint .  These incite separatist vision .  'This is different .  That is different' declare these .  "Do not enter His Temple" .. "Do not take his names" .  "Do not keep his names for your children" .  "Do not read his books" .  These ideas isolate followers with such suggestions .  I had taken up a Gita yatra through the villages in Tamil Nadu .  In one of the villages near Shivakashi , I had stayed with a Vaishna family for three days .  On the third day , he asked me , "How do you talk with Bhasma or Ash on your forehead?"  Probably this question was lingering in his mind for three days .  "Veda is supreme for me and the Vedas talk only of Vibhooti or Bhasma .  Other things have appeared later" , I replied .  I do not know if he understood anything .  We have a tradition of Rameshwara , wherein Shiva worships Rama and Rama worships Shiva .  Vibhooti or Bhasma does not mean Shiva .  It is a philosophy .  It is something that bridges various and diverse communities in Bharat .

Advaita is the one Idea that sows seeds amicability in the society .  It is an idea tha binds a person with other person , a community with other communities , a person with Nature , an individual with the whole creation .  Yes .  Shiva , Vaishnava etc . are paths of worship and dedication .  One need not take all the paths .  One must choose a path that suits self and tread on it with devotion and conviction .  But , "All is One" must be the foundation .

We realize the greatness of Adi Shankara when we look at his life in this background .  Born 2,500 years back in a small village in Keralam , he has written treatise not only on the Vedas and Upanishads but also on the Gita and Shri Vishnu Sahasranaama .  He has composed devotional poems not only on Shiva , Ganesha and Devi but also on Shri Krishna and Shri Vishnu .  His followers gleefully observe fasts and celebrate Shivarathri , Devi Navarathri , Shri Ganesha Chaturthi but also celebrate Shri Rama Navami and Shri Krishnashtami with the same enthusiasm and devotion.

Gita is an essence on Advaita .  Shri Krishna's declaration here is wonderful .  "Among the Rudras , I am Shankara" .

Comments

Popular posts from this blog

ஜ, ஷ, ஸ, ஹ, க்ஷ, ஸ்ரீ ....

ॐ ஜ , ஷ , ஸ , ஹ , ஶ , க்ஷ , ஸ்ரீ என்ற எழுத்துக்களை வடமொழி எழுத்துக்கள் என்கிறான் ஒருவன். ஸம்ஸ்க்ருத எழுத்து என்கிறான் ஒருவன் . மூடர்கள் .  அறியாமையில் பேசுகின்றனர் . தவறான நோக்கத்துடன், நம்முள் பேதத்தை ஏற்படுத்திட எவனோ புதைத்துச் சென்ற விஷத்தை , அது விஷம் என்று கூட அறியாமல் பேசுகின்றனர் . வட என்பது திஶை . திஶைக்கு மொழி கிடையாது . (இசைக்கும் மொழி கிடையாது . கவிதைக்குதான் மொழி . தமிழிசை மன்றம் என்பதெல்லாம் அபத்தம் .) தமிழகத்திற்கு வடக்கில் பாரத தேஶத்தின் அத்தனை ப்ராந்தங்களும் (கேரளம் தவிர்த்து) உள்ளன . தெலுங்கு , மராடீ , போஜ்புரி , குஜராதீ ... அனைத்து மொழிகளும் வட திஶையில் பேசப்படும் மொழிகள் .  இவை எல்லாம் வடமொழிகள் . (கன்யாகுமரி ஆளுக்கு சென்னை பாஷை கூட வடமொழிதான்) . இந்த எல்லா மொழிகளிலும் இந்த ஶப்தங்களுக்கு எழுத்துக்கள் உண்டு .   தெலுங்கில் జ  , స  , హ .. . என்றும் ,   கன்னடத்தில்   ಜ , ಸ , ಹ , ಕ್ಷ .. என்றும் , மராடீயில் . ज , स , ह , श , क्ष,.. என்றும் குஜராதியில்     જ , સ , હા , ક્ષ  , என்றும் ,   ப...

கீதையில் சில சொற்றொடர்கள் - 31

ॐ கீதையில் சில சொற்றொடர்கள் - 31 चातुर्वर्ण्यं मया सृष्टं गुण कर्म विभागशः  ... (अध्याय ४ - श्लोक १३) சாதுர்வர்ண்யம் மயா ஸ்ருஷ்டம் குண கர்ம விபாகஶஹ்  ...  (அத்யாயம் 4 - ஶ்லோகம் 13) Chatur VarNyam Mayaa Srushtam GuNa Karma Vibhaagashah ... (Chapter 4 - Shlokam 13) அர்தம் :   சாதுர் வர்ண்யம் மயா ஸ்ருஷ்டம்... குண கர்ம விபாகஶ :   குணம் மற்றும் கர்மங்களின் அடிப்படையில் நான்கு வர்ணங்கள் என்னலே படைக்கப் பட்டது. சாதுர் வர்ண்யம் மயா ஸ்ருஷ்டம்... குண கர்ம விபாகஶ :  சதுர் வர்ணங்களை, நான்கு வர்ணங்களை நான்தான் ஸ்ருஷ்டித்தேன், என்கிறார் ஸ்ரீ க்ருஷ்ணன்.  இதில் என்ன ஆஶ்சர்யம் ??  ப்ரக்ருதியில் உள்ள அனைத்துமே அவர் படைத்தவை என்னும்போது, சதுர் வர்ணங்களையும் அவர்தானே படைத்திருக்க வேண்டும் ??  கீதையின் இந்த வாக்யம் நாஸ்திகவாதிகள், கம்யூனிஸ்ட்கள், கடவுள் மறுப்பு இயக்கத்தினர் என்று கடவுளை ஏற்காதவர்களையும் நெளிய வைக்கிறது.  கடவுளே படைத்திருக்கிறார் என்றால் அதை அழித்தொழிக்க முடியாது என்று கருதுகிறார்களா ??  இவர்கள் அனைவரும் ஜாதி அம...

Chapter X (19 - 42)

\ श्री भगवानुवाच - हन्त ते कथष्यामि दिव्या ह्यात्मविभूतय : । प्राधान्यत : कुरुश्रेष्ठ नास्त्यन्तो विस्तरस्य मे ॥ १९ ॥ Shri Bhagawan said:   I shall speak to Thee now, Oh best of the Kurus! of My Divine attributes, according to their prominence;   there is no end to the particulars of My manifestation. (X - 19) Arjuna asks for a detailed and complete elaboration on His manifestations.   Shri Krishna replies He will be brief in description.   Why?   ‘My manifestations are infinite’, says Shri Krishna.   Shri Krishna is in human form.   The Infinite Paramaatman has bound Himself in a finite Form.   A finite can not fully describe an Infinite.   The same Shri Krishna in the next chapter says, “See My Infinite Forms.   See as much as you wish”, when Arjuna expresses his desire to see His one Form.   Brief in words and Elaborate in Form.;. The discussion in the last shlokam continues here.   The listener’...