Skip to main content

PHRASES IN THE GITA - 136


PHRASES IN THE GITA - 136


प्रणम्य शिरसा ..  कृताञ्जलिः  .. (अध्याय ११ - श्लोक १४)
ப்ரணம்ய ஶிரஸா க்ருதாஞ்ஜலி .. (அத்யாயம் 11 - ஶ்லோகம் 14)
Pranamya Shirasaa  ...  Kruthaanjali  ... (Chapter 11 - Shlokam 14)

MEANING :  Bowing down with the head lowered and palms together ...

The two explicit signals to portray 'Humility' ..  the two acts in 'bowing down' ..  Lowering the head and joining the palms .. This is probably the best contribution of the Hindus to the world ..

The head ..  at tht top of a human body standing vertically unlike other lives ..The head , abode of the great faculty of knowing and Brain , the instrument in knowing ..  The head .. abode of the Ahankaara or 'Me' and the resultant vanity or arrogance ..

Rigidity or stubbornness causes pain to self and others ..  It results in fall ..  It causes wedge and distances friends and relations ..  It instigates one to commit attrocious acts on others .. The Gita calls rigidity in the body as "Stabdha" and condemns it as Tamasik or lowly trait ..  The Gita says , "Moodha Graahenaatmanah" i.e. the the one with stubborn Idea holds on to it and hurts self and others ..  Similarly , rigidity of Ahankara , called Mada is one of the six enemies of the Mind .

If stubbornness or rigidity is to vanish , then humility should flourish ..  Rigidity in the body goes with bowing down , bending down ..  Rigidity in intellect and Ahankara vanishes with Surrender .  These faculties should be surrendered ..  Lowering the head is a beautiful effort in that direction ..  Kicking and bowing down the head express two contrasting emotions .. The former expresses arrogance while the later expresses humility and surrender ..

Joining the two palms together denotes "Equanimity" or "level-headedness" .. Equanimity between emotions and intellect .. that between though and action .. balance between the right brain and the left ..  Our ancestors discourage bowing with single hand .  Stretching the hand to shake hands suggests that , "I am equal to you" , while joining the palms and bowing suggests that , "I surrender and am ready to act as per your wish" ..

It is not enough to join the palms ..  The head too must be lowered ..  It is not enough to lower the head .  Inner self should be humble ..  Outer acts of lowering the head and joining palms may earn you appreciation and awards from others as these are visible acts and others form a great opinion about you ..  The third aspect of 'humility in the inner self is not visible to others , but is known to self ..  That is the real self .  This real self elevates and takes us closer to Divinity ..

Comments

Popular posts from this blog

ஜ, ஷ, ஸ, ஹ, க்ஷ, ஸ்ரீ ....

ॐ ஜ , ஷ , ஸ , ஹ , ஶ , க்ஷ , ஸ்ரீ என்ற எழுத்துக்களை வடமொழி எழுத்துக்கள் என்கிறான் ஒருவன். ஸம்ஸ்க்ருத எழுத்து என்கிறான் ஒருவன் . மூடர்கள் .  அறியாமையில் பேசுகின்றனர் . தவறான நோக்கத்துடன், நம்முள் பேதத்தை ஏற்படுத்திட எவனோ புதைத்துச் சென்ற விஷத்தை , அது விஷம் என்று கூட அறியாமல் பேசுகின்றனர் . வட என்பது திஶை . திஶைக்கு மொழி கிடையாது . (இசைக்கும் மொழி கிடையாது . கவிதைக்குதான் மொழி . தமிழிசை மன்றம் என்பதெல்லாம் அபத்தம் .) தமிழகத்திற்கு வடக்கில் பாரத தேஶத்தின் அத்தனை ப்ராந்தங்களும் (கேரளம் தவிர்த்து) உள்ளன . தெலுங்கு , மராடீ , போஜ்புரி , குஜராதீ ... அனைத்து மொழிகளும் வட திஶையில் பேசப்படும் மொழிகள் .  இவை எல்லாம் வடமொழிகள் . (கன்யாகுமரி ஆளுக்கு சென்னை பாஷை கூட வடமொழிதான்) . இந்த எல்லா மொழிகளிலும் இந்த ஶப்தங்களுக்கு எழுத்துக்கள் உண்டு .   தெலுங்கில் జ  , స  , హ .. . என்றும் ,   கன்னடத்தில்   ಜ , ಸ , ಹ , ಕ್ಷ .. என்றும் , மராடீயில் . ज , स , ह , श , क्ष,.. என்றும் குஜராதியில்     જ , સ , હા , ક્ષ  , என்றும் ,   ப...

கீதையில் சில சொற்றொடர்கள் - 31

ॐ கீதையில் சில சொற்றொடர்கள் - 31 चातुर्वर्ण्यं मया सृष्टं गुण कर्म विभागशः  ... (अध्याय ४ - श्लोक १३) சாதுர்வர்ண்யம் மயா ஸ்ருஷ்டம் குண கர்ம விபாகஶஹ்  ...  (அத்யாயம் 4 - ஶ்லோகம் 13) Chatur VarNyam Mayaa Srushtam GuNa Karma Vibhaagashah ... (Chapter 4 - Shlokam 13) அர்தம் :   சாதுர் வர்ண்யம் மயா ஸ்ருஷ்டம்... குண கர்ம விபாகஶ :   குணம் மற்றும் கர்மங்களின் அடிப்படையில் நான்கு வர்ணங்கள் என்னலே படைக்கப் பட்டது. சாதுர் வர்ண்யம் மயா ஸ்ருஷ்டம்... குண கர்ம விபாகஶ :  சதுர் வர்ணங்களை, நான்கு வர்ணங்களை நான்தான் ஸ்ருஷ்டித்தேன், என்கிறார் ஸ்ரீ க்ருஷ்ணன்.  இதில் என்ன ஆஶ்சர்யம் ??  ப்ரக்ருதியில் உள்ள அனைத்துமே அவர் படைத்தவை என்னும்போது, சதுர் வர்ணங்களையும் அவர்தானே படைத்திருக்க வேண்டும் ??  கீதையின் இந்த வாக்யம் நாஸ்திகவாதிகள், கம்யூனிஸ்ட்கள், கடவுள் மறுப்பு இயக்கத்தினர் என்று கடவுளை ஏற்காதவர்களையும் நெளிய வைக்கிறது.  கடவுளே படைத்திருக்கிறார் என்றால் அதை அழித்தொழிக்க முடியாது என்று கருதுகிறார்களா ??  இவர்கள் அனைவரும் ஜாதி அம...

Chapter IV (1 - 20)

\   ADHYAAY IV   GYANA KARMA SANYASA YOGAM Introduction This chapter named ‘Gnyana Karma Sanyasa Yog’ is a special one, as this is where Shri Krishna reveals the secrets of Avatara to Arjuna. We, as human have a natural weakness.  When a great thought is placed before us, instead of analysing the thought, understanding it and trying to put it into practise, almost all of us start worshipping the person who revealed the thought.  Worship of the Cross and the idols of Buddha can be quoted as examples.  One of the reasons for this may be that we deem him to be the originator of the thought.  Truths are eternal and can only be revealed and not invented.  You ask any educated person about ahimsa or non-violence.  You should not be surprised if he instantly come up with the answer, “Gandhi”.  You try to clarify that ‘almost two thousand years ago Shri Mahaveer based his life and religion solely on the principle of Ahimsa’ and ‘hundr...