Skip to main content

PHRASES IN THE GITA - 150


PHRASES IN THE GITA - 150


भक्त्या तु अनन्यया शक्य ।  (अध्याय ११ - श्लोक ५)
பக்த்யா து அநந்யயா ஶக்ய ..  (அத்யாயம் 11 - ஶ்லோகம் 54)  
Bhaktyaa Tu Ananyayaa Shakya ..  (Chapter 11 - Shlokam 54)

Meaning :  One can find me only through Ananya Bhakti ..

Anya is other ..  Ananya is "No other" ... "None other" ..  "Only This"  "Only Him" ..

Every one of us has framed a definition of Bhakti or 'devotion' ..  "Applying Religious marks over forehead" ;  "wearing garlands of beads" ;  "regular and elaborate worship" ;  "regular visits to Temples" ;  "Regular visits to sacred rivers and holy centers" ;  "participation in Religious rituals and festivals" ;  "studying Religious texts and listening to discourses on Religion" etc. are various yardsticks for our measurement of Devotion' ..  We define Devotion on the basis of such measures and regard ourselves to be Religious or a devotee ..  Just as we grade even mundane items like a Dosa as 'Ordinary' , 'special' and 'very special' ..  we also grade devotion as 'ordinary' 'higher' and 'super' ..  If someone has a mark on his forehead , he is a devotee ..  If he has marks applied all over his body , he is a 'super devotee' ..  If a person wears a simple garland of small beads , he is a devotee ..  If he has many and of larger beads and also wrist bands, armbands etc . he is a 'super devotee' ..  If he performs worship for a few minutes , he is a devotee ..  The more elaborate his worship , the greater is his devotion ..

Shri Krishna has only one definition for Bhakti or devotion ..  He often repeats it in the Gita ..  Ananya Bhakti ...  Devotion which has 'no other' ..  Devotion to 'none other' ..  We claim to have surrendered to His Will ...  But , struggle to get appointment with politician , fall at his feet , flatter him to get a favour ..  We stand at the Altar of God and pray , 'It is all Your Will ..  May you decide what is best for me" ..  We'll come out of temple and go straight to the astrologer and perform acts and rituals to get what we ourselves want for us ..  "Om Satya Swaroopaaya Namah" .. we chant .. "Oh !  the personification of Truth" on the one hand .. But , never hesitate to resort to untruthful and unethical practices .  We justify the same by saying 'this is inevitable in professional practice' ..  We sing hymns .. "Thou art my protector" but run after Insurance , whole body check-up , Mediclaim etc to protect ourselves ..  "You are my Goal in life" we assure the God , but chase posts , positions and awards ..  Shree Krishna rejects all these types of devotion ..  He says , "Only Ananya Devotion" ..  devotion to none else , other than the Divine ..  Devotion and nothing else ..

Comments

Popular posts from this blog

ஜ, ஷ, ஸ, ஹ, க்ஷ, ஸ்ரீ ....

ॐ ஜ , ஷ , ஸ , ஹ , ஶ , க்ஷ , ஸ்ரீ என்ற எழுத்துக்களை வடமொழி எழுத்துக்கள் என்கிறான் ஒருவன். ஸம்ஸ்க்ருத எழுத்து என்கிறான் ஒருவன் . மூடர்கள் .  அறியாமையில் பேசுகின்றனர் . தவறான நோக்கத்துடன், நம்முள் பேதத்தை ஏற்படுத்திட எவனோ புதைத்துச் சென்ற விஷத்தை , அது விஷம் என்று கூட அறியாமல் பேசுகின்றனர் . வட என்பது திஶை . திஶைக்கு மொழி கிடையாது . (இசைக்கும் மொழி கிடையாது . கவிதைக்குதான் மொழி . தமிழிசை மன்றம் என்பதெல்லாம் அபத்தம் .) தமிழகத்திற்கு வடக்கில் பாரத தேஶத்தின் அத்தனை ப்ராந்தங்களும் (கேரளம் தவிர்த்து) உள்ளன . தெலுங்கு , மராடீ , போஜ்புரி , குஜராதீ ... அனைத்து மொழிகளும் வட திஶையில் பேசப்படும் மொழிகள் .  இவை எல்லாம் வடமொழிகள் . (கன்யாகுமரி ஆளுக்கு சென்னை பாஷை கூட வடமொழிதான்) . இந்த எல்லா மொழிகளிலும் இந்த ஶப்தங்களுக்கு எழுத்துக்கள் உண்டு .   தெலுங்கில் జ  , స  , హ .. . என்றும் ,   கன்னடத்தில்   ಜ , ಸ , ಹ , ಕ್ಷ .. என்றும் , மராடீயில் . ज , स , ह , श , क्ष,.. என்றும் குஜராதியில்     જ , સ , હા , ક્ષ  , என்றும் ,   ப...

கீதையில் சில சொற்றொடர்கள் - 31

ॐ கீதையில் சில சொற்றொடர்கள் - 31 चातुर्वर्ण्यं मया सृष्टं गुण कर्म विभागशः  ... (अध्याय ४ - श्लोक १३) சாதுர்வர்ண்யம் மயா ஸ்ருஷ்டம் குண கர்ம விபாகஶஹ்  ...  (அத்யாயம் 4 - ஶ்லோகம் 13) Chatur VarNyam Mayaa Srushtam GuNa Karma Vibhaagashah ... (Chapter 4 - Shlokam 13) அர்தம் :   சாதுர் வர்ண்யம் மயா ஸ்ருஷ்டம்... குண கர்ம விபாகஶ :   குணம் மற்றும் கர்மங்களின் அடிப்படையில் நான்கு வர்ணங்கள் என்னலே படைக்கப் பட்டது. சாதுர் வர்ண்யம் மயா ஸ்ருஷ்டம்... குண கர்ம விபாகஶ :  சதுர் வர்ணங்களை, நான்கு வர்ணங்களை நான்தான் ஸ்ருஷ்டித்தேன், என்கிறார் ஸ்ரீ க்ருஷ்ணன்.  இதில் என்ன ஆஶ்சர்யம் ??  ப்ரக்ருதியில் உள்ள அனைத்துமே அவர் படைத்தவை என்னும்போது, சதுர் வர்ணங்களையும் அவர்தானே படைத்திருக்க வேண்டும் ??  கீதையின் இந்த வாக்யம் நாஸ்திகவாதிகள், கம்யூனிஸ்ட்கள், கடவுள் மறுப்பு இயக்கத்தினர் என்று கடவுளை ஏற்காதவர்களையும் நெளிய வைக்கிறது.  கடவுளே படைத்திருக்கிறார் என்றால் அதை அழித்தொழிக்க முடியாது என்று கருதுகிறார்களா ??  இவர்கள் அனைவரும் ஜாதி அம...

Chapter IV (1 - 20)

\   ADHYAAY IV   GYANA KARMA SANYASA YOGAM Introduction This chapter named ‘Gnyana Karma Sanyasa Yog’ is a special one, as this is where Shri Krishna reveals the secrets of Avatara to Arjuna. We, as human have a natural weakness.  When a great thought is placed before us, instead of analysing the thought, understanding it and trying to put it into practise, almost all of us start worshipping the person who revealed the thought.  Worship of the Cross and the idols of Buddha can be quoted as examples.  One of the reasons for this may be that we deem him to be the originator of the thought.  Truths are eternal and can only be revealed and not invented.  You ask any educated person about ahimsa or non-violence.  You should not be surprised if he instantly come up with the answer, “Gandhi”.  You try to clarify that ‘almost two thousand years ago Shri Mahaveer based his life and religion solely on the principle of Ahimsa’ and ‘hundr...