Skip to main content

PHRASES IN THE GITA - 157


PHRASES IN THE GITA - 157


मदर्थमपि कर्माणि कुर्वन्  ...  (अध्याय १२ - श्लोक १०)
மதர்தமபி கர்மாணி குர்வன் ...  (அத்யாயம் 12 - ஶ்லோகம் 10)
Madarthamapi Karmaani Kurvan  ...  (Chapter 12 - Shlokam 10)

Meaning :  Perform actions for Me ..

Perform all actions for Me ..  This is one of the various suggestions by Shri Krishna in devotion to a Form .. (Saguna Upaasanaa)  The example of parents is the best to understand this ..  Mother does everything for her child ..  She cooks for child's healthy growth ..  She remains awake with him to motivate him in studies ..  She learns new subjects to teach the child ..  In case of sudden death of husband , the only earning member in the family , she who has never stepped out of the house , one who is unaware of the hardships in outer world , assumes responsibility , learns new trades , faces hardships and challenges and successfully brings up the children ..

The father roams in the outer world , perspires , faces so many types of hurdles , bears so many insults and hurts and earns money ..  He patiently builds up assets and property ..  He feels extremely happy when the daughter moves into a good family after marriage ..  He gets silently overwhelmed when his son attains glorious heights ..  His perspiring efforts , his smiles , his anxieties , his plans , his worries , everything is for the children ..  My father had smoking habit ..  On my twelfth birthday , when he lighted a cigarette , a thought arose in his mind ..  "My son is twelve years old and is growing up ..  Is this habit of mine worthy ?"  He instantly threw the cigarette and crushed the same under his toe ..  The years old habit disappeared in a moment ..  Every action for children ..

The child is a living entity in flesh and blood ..  The parents regard the child as own creation ..  They bind with the child with a feeling of 'mine' ..  Hence , it may not be too difficult , though it is not very easy either , to live for the child and perform all actions for the child ..  The Divine Form in the minds of the devotee is super imposed on the Vigraha or Idol .  The Form does not move around , does not talk or respond .  Devotion to the Divine Form and performance of all actions for It is very difficult preposition ..  The Gopis in Gokul Brindavan are the best examples of such a devotion ..  Their minds were ever filled with devotion to Shri Krishna ..  All their actions were only for Him ..  Even this may not be difficult as Shri Krishna was there , right in front of their eyes , played on flute , grazed the cows , danced and played in the village ..  They continued in the same state even after Shri Krishna moved out of Gokul Brindavan , never to return ..  Meera is a glorious example of Devotion to the Paramatman in Saguna , Saakaar Form ..  She regarded the Idol of Muralidhara Krishna as Shri Krishna Himself ..  She sang for Him .. She danced for Him ..  She even swallowed poison for Him ..  Shri Ramakrishna Paramahamsa is one more glaring example in recent times ..  He regarded the Idol in the temple as Jagantha (Cosmic Mother) Kali .  He lived for Her , performed all actions for Her ..

Comments

Popular posts from this blog

ஜ, ஷ, ஸ, ஹ, க்ஷ, ஸ்ரீ ....

ॐ ஜ , ஷ , ஸ , ஹ , ஶ , க்ஷ , ஸ்ரீ என்ற எழுத்துக்களை வடமொழி எழுத்துக்கள் என்கிறான் ஒருவன். ஸம்ஸ்க்ருத எழுத்து என்கிறான் ஒருவன் . மூடர்கள் .  அறியாமையில் பேசுகின்றனர் . தவறான நோக்கத்துடன், நம்முள் பேதத்தை ஏற்படுத்திட எவனோ புதைத்துச் சென்ற விஷத்தை , அது விஷம் என்று கூட அறியாமல் பேசுகின்றனர் . வட என்பது திஶை . திஶைக்கு மொழி கிடையாது . (இசைக்கும் மொழி கிடையாது . கவிதைக்குதான் மொழி . தமிழிசை மன்றம் என்பதெல்லாம் அபத்தம் .) தமிழகத்திற்கு வடக்கில் பாரத தேஶத்தின் அத்தனை ப்ராந்தங்களும் (கேரளம் தவிர்த்து) உள்ளன . தெலுங்கு , மராடீ , போஜ்புரி , குஜராதீ ... அனைத்து மொழிகளும் வட திஶையில் பேசப்படும் மொழிகள் .  இவை எல்லாம் வடமொழிகள் . (கன்யாகுமரி ஆளுக்கு சென்னை பாஷை கூட வடமொழிதான்) . இந்த எல்லா மொழிகளிலும் இந்த ஶப்தங்களுக்கு எழுத்துக்கள் உண்டு .   தெலுங்கில் జ  , స  , హ .. . என்றும் ,   கன்னடத்தில்   ಜ , ಸ , ಹ , ಕ್ಷ .. என்றும் , மராடீயில் . ज , स , ह , श , क्ष,.. என்றும் குஜராதியில்     જ , સ , હા , ક્ષ  , என்றும் ,   ப...

கீதையில் சில சொற்றொடர்கள் - 31

ॐ கீதையில் சில சொற்றொடர்கள் - 31 चातुर्वर्ण्यं मया सृष्टं गुण कर्म विभागशः  ... (अध्याय ४ - श्लोक १३) சாதுர்வர்ண்யம் மயா ஸ்ருஷ்டம் குண கர்ம விபாகஶஹ்  ...  (அத்யாயம் 4 - ஶ்லோகம் 13) Chatur VarNyam Mayaa Srushtam GuNa Karma Vibhaagashah ... (Chapter 4 - Shlokam 13) அர்தம் :   சாதுர் வர்ண்யம் மயா ஸ்ருஷ்டம்... குண கர்ம விபாகஶ :   குணம் மற்றும் கர்மங்களின் அடிப்படையில் நான்கு வர்ணங்கள் என்னலே படைக்கப் பட்டது. சாதுர் வர்ண்யம் மயா ஸ்ருஷ்டம்... குண கர்ம விபாகஶ :  சதுர் வர்ணங்களை, நான்கு வர்ணங்களை நான்தான் ஸ்ருஷ்டித்தேன், என்கிறார் ஸ்ரீ க்ருஷ்ணன்.  இதில் என்ன ஆஶ்சர்யம் ??  ப்ரக்ருதியில் உள்ள அனைத்துமே அவர் படைத்தவை என்னும்போது, சதுர் வர்ணங்களையும் அவர்தானே படைத்திருக்க வேண்டும் ??  கீதையின் இந்த வாக்யம் நாஸ்திகவாதிகள், கம்யூனிஸ்ட்கள், கடவுள் மறுப்பு இயக்கத்தினர் என்று கடவுளை ஏற்காதவர்களையும் நெளிய வைக்கிறது.  கடவுளே படைத்திருக்கிறார் என்றால் அதை அழித்தொழிக்க முடியாது என்று கருதுகிறார்களா ??  இவர்கள் அனைவரும் ஜாதி அம...

Chapter IV (1 - 20)

\   ADHYAAY IV   GYANA KARMA SANYASA YOGAM Introduction This chapter named ‘Gnyana Karma Sanyasa Yog’ is a special one, as this is where Shri Krishna reveals the secrets of Avatara to Arjuna. We, as human have a natural weakness.  When a great thought is placed before us, instead of analysing the thought, understanding it and trying to put it into practise, almost all of us start worshipping the person who revealed the thought.  Worship of the Cross and the idols of Buddha can be quoted as examples.  One of the reasons for this may be that we deem him to be the originator of the thought.  Truths are eternal and can only be revealed and not invented.  You ask any educated person about ahimsa or non-violence.  You should not be surprised if he instantly come up with the answer, “Gandhi”.  You try to clarify that ‘almost two thousand years ago Shri Mahaveer based his life and religion solely on the principle of Ahimsa’ and ‘hundr...