Skip to main content

PHRASES IN THE GITA - 160


PHRASES IN THE GITA - 160


निर्ममो निरहङ्कारः  ...  (अध्याय १२ - श्लोक १३)
நிர்மமோ நிரஹங்காரஹ ...  (அத்யாயம் 12 - ஶ்லோகம் 13)
Nirmamo Nirahankaarah   ...  (Chapter 12 - Shlokam 13)

Meaning :  One without feelings of 'Me and Mine' ...

Absence of "Me and Mine" ...  Is it possible in worldly life ?  Is it a Utopian idea ??  A Jeeva (life) is born with a physical body ..  Likewise , Ahankara too is a body , subtle body that comes with the Jeeva ..  The feel of 'I am' is Ahankar ..  This is always with us , every moment , even in deep sleep ..  The Paramaatman has three basic attributes , Sat , Chit and Ananda ..  Sat is Existence ..  Ahamkara in Jeeva is equivalent to Sat in Paramaatman ..

The body is constituted of five basic elements ..  and is manifestation of Prakruti or Maya ..  The body is perishable and of existence for limited Time ..  but it exists for sure ..  It can not be denied ..  Affection and binding with the body , vanity about the body and body - consciousness are to be gotten rid of ..  Similarly , is Ahankaara ..  It is part of subtle body but it exists nevertheless ..  So Nirahankaara is not "absence of Ahankara" ..  but absence of Ahankara Bhava is Nirahankara ..  The 'Me' binds itself with mythical identities and regards itself as these false 'Me's ..  "I am the body" ; "I am intelligent" ;  "I am good hearted" ; etc .  Absence of these mythical "Me"s is Nirahankara ..

That is primary level of Nirahankara ..  The devotee is expected to get rid of the Aham Bhava itself ..  the ahankara that is part of subtle body and that which comes with us lives ..  Surrender is the way through which this can be achieved ..  "I live for you"  "I perform all my actions with a sense of 'not me but You , only You" ..  and gradually the 'Me' vanishes ..  That is the real intent of Shri Krishna when He says 'Nirahankara' ..He declares that such a Nirahankara Devotee is the most beloved Devotee of His ..

The Life comes into this world with physical body and subtle bodies like Manas and Buddhi ..  And collects lots of objects like Wealth , assets , posts and positions , house , vehicles , wife , children etc . while living in this world ..  This is inevitable ..  One may have less of these but , worldly life is impossible without these ..  Nirmama or absence of 'Mine' is not absence of these objects .. To hold on to these with possessive 'mine' feeling , to exercise right and authority over these is Mamattva and absence of these is Nirmama .. That is the essential intent of Shri Krishna , when He uses the word Nirmama ..  He declares such a Nirmama Devotee as His most beloved Devotee ..

Comments

Popular posts from this blog

ஜ, ஷ, ஸ, ஹ, க்ஷ, ஸ்ரீ ....

ॐ ஜ , ஷ , ஸ , ஹ , ஶ , க்ஷ , ஸ்ரீ என்ற எழுத்துக்களை வடமொழி எழுத்துக்கள் என்கிறான் ஒருவன். ஸம்ஸ்க்ருத எழுத்து என்கிறான் ஒருவன் . மூடர்கள் .  அறியாமையில் பேசுகின்றனர் . தவறான நோக்கத்துடன், நம்முள் பேதத்தை ஏற்படுத்திட எவனோ புதைத்துச் சென்ற விஷத்தை , அது விஷம் என்று கூட அறியாமல் பேசுகின்றனர் . வட என்பது திஶை . திஶைக்கு மொழி கிடையாது . (இசைக்கும் மொழி கிடையாது . கவிதைக்குதான் மொழி . தமிழிசை மன்றம் என்பதெல்லாம் அபத்தம் .) தமிழகத்திற்கு வடக்கில் பாரத தேஶத்தின் அத்தனை ப்ராந்தங்களும் (கேரளம் தவிர்த்து) உள்ளன . தெலுங்கு , மராடீ , போஜ்புரி , குஜராதீ ... அனைத்து மொழிகளும் வட திஶையில் பேசப்படும் மொழிகள் .  இவை எல்லாம் வடமொழிகள் . (கன்யாகுமரி ஆளுக்கு சென்னை பாஷை கூட வடமொழிதான்) . இந்த எல்லா மொழிகளிலும் இந்த ஶப்தங்களுக்கு எழுத்துக்கள் உண்டு .   தெலுங்கில் జ  , స  , హ .. . என்றும் ,   கன்னடத்தில்   ಜ , ಸ , ಹ , ಕ್ಷ .. என்றும் , மராடீயில் . ज , स , ह , श , क्ष,.. என்றும் குஜராதியில்     જ , સ , હા , ક્ષ  , என்றும் ,   ப...

கீதையில் சில சொற்றொடர்கள் - 31

ॐ கீதையில் சில சொற்றொடர்கள் - 31 चातुर्वर्ण्यं मया सृष्टं गुण कर्म विभागशः  ... (अध्याय ४ - श्लोक १३) சாதுர்வர்ண்யம் மயா ஸ்ருஷ்டம் குண கர்ம விபாகஶஹ்  ...  (அத்யாயம் 4 - ஶ்லோகம் 13) Chatur VarNyam Mayaa Srushtam GuNa Karma Vibhaagashah ... (Chapter 4 - Shlokam 13) அர்தம் :   சாதுர் வர்ண்யம் மயா ஸ்ருஷ்டம்... குண கர்ம விபாகஶ :   குணம் மற்றும் கர்மங்களின் அடிப்படையில் நான்கு வர்ணங்கள் என்னலே படைக்கப் பட்டது. சாதுர் வர்ண்யம் மயா ஸ்ருஷ்டம்... குண கர்ம விபாகஶ :  சதுர் வர்ணங்களை, நான்கு வர்ணங்களை நான்தான் ஸ்ருஷ்டித்தேன், என்கிறார் ஸ்ரீ க்ருஷ்ணன்.  இதில் என்ன ஆஶ்சர்யம் ??  ப்ரக்ருதியில் உள்ள அனைத்துமே அவர் படைத்தவை என்னும்போது, சதுர் வர்ணங்களையும் அவர்தானே படைத்திருக்க வேண்டும் ??  கீதையின் இந்த வாக்யம் நாஸ்திகவாதிகள், கம்யூனிஸ்ட்கள், கடவுள் மறுப்பு இயக்கத்தினர் என்று கடவுளை ஏற்காதவர்களையும் நெளிய வைக்கிறது.  கடவுளே படைத்திருக்கிறார் என்றால் அதை அழித்தொழிக்க முடியாது என்று கருதுகிறார்களா ??  இவர்கள் அனைவரும் ஜாதி அம...

Chapter X (19 - 42)

\ श्री भगवानुवाच - हन्त ते कथष्यामि दिव्या ह्यात्मविभूतय : । प्राधान्यत : कुरुश्रेष्ठ नास्त्यन्तो विस्तरस्य मे ॥ १९ ॥ Shri Bhagawan said:   I shall speak to Thee now, Oh best of the Kurus! of My Divine attributes, according to their prominence;   there is no end to the particulars of My manifestation. (X - 19) Arjuna asks for a detailed and complete elaboration on His manifestations.   Shri Krishna replies He will be brief in description.   Why?   ‘My manifestations are infinite’, says Shri Krishna.   Shri Krishna is in human form.   The Infinite Paramaatman has bound Himself in a finite Form.   A finite can not fully describe an Infinite.   The same Shri Krishna in the next chapter says, “See My Infinite Forms.   See as much as you wish”, when Arjuna expresses his desire to see His one Form.   Brief in words and Elaborate in Form.;. The discussion in the last shlokam continues here.   The listener’...