Skip to main content

PHRASES IN THE GITA - 161


PHRASES IN THE GITA - 161


सम दुःख सुख ...  (अध्याय १२ - श्लोक १३)
ஸம து:க ஸுக ...  (அத்யாயம் 12 - ஶ்லோகம் 13)
Sama Du:kha Sukha   ...  (Chapter 12 - Shlokam 13)

Meaning :  Equal in pain and pleasure ...


PHRASES IN THE GITA - 161


सम दुःख सुख ...  (अध्याय १२ - श्लोक १३)
ஸம து:க ஸுக ...  (அத்யாயம் 12 - ஶ்லோகம் 13)
Sama Du:kha Sukha   ...  (Chapter 12 - Shlokam 13)

Meaning :  Equal in pain and pleasure ...

Equal in pain and pleasure ..  The trait of a Devotee , dearest to the God ..  Man usually regards the pleasures as earned through his own unique potentials and efforts ..  He regards pain as punishment handed over to him by the God ..  If he earns profit , he is proud of his own intelligence and hard work ..  If he earns loss , he blames the judiciousness of God ..  "It is after all the God whose writ runs",  he laments ..  "Oh ! my mother !" he cries out when he gets hit and wounded ..  Does he remember his mother or anyone else when he gets sweets ??  "It is my good fortune ..  I got sweets today" he praises himself and gulps the sweets instantly ..  As long as he remains hale and hearty , he roams around in an almost intoxicated state ..  He says , "I am enjoying my life" ..  Once he gets a disease , he regards self as pious minded who does not deserve the disease ..  He complains again to God . "How could you thrust this disease on me , who has never harmed , not even thought of harm to any life ?"

To remain equi-poised in both pain and pleasure , to remember God in both moments of pain and pleasure , to regard pain and pleasure as gifts of God ..  these are traits of a devotee ..  There is a wonderful story ..  Shri Ram was once on the sea shore ..  He removed all the arrows from His willow and struck those in the sands ..  He removed the arrows one by one , cleaned and replaced in the wail ..  One of the arrows had pierced a frog ..  It was bleeding and was in last moments of its life ..  Shri Ram was upset ..  "You could have raised a sound when the tip touched your body" Shri Ram asked the frog ..  "Why should I have shouted ?  Hey Ram !  I have always taken your name since my birth ..  You have blessed me with best of foods , ample in quantity ..  I have enjoyed the food you gave ..  Look at my well grown body ..  If I have received and enjoyed the food you gave , why should I protest if you give me tip of the arrow ?  The hands that gave food are giving the arrow tip too ..  There is no reason to protest and shout ." the frog calmly replied ..  Equal in pain and pleasure ..

Dayaram was a speaker on Religious subjects ..  He transformed into a Sadhu ..  That is an interesting incident ..  He spoke on Religious and Dharmik subjects only to earn income to sustain his family ..  The subject was Dharma and values in life ..  He had not the real Knowledge and hence his words came not from heart but from lips ..  Once , he had gone out for a week for discourses ..  His three sons died of chickenpox ..  When he saw the dead bodies of his all three sons on his return , he broke down and fell unconscious ..  On regaining senses , he cried uncontrollably ..  His condition was miserable .. His wife consoled him saying , "Oh dear !  He (Paramaatman) gave us the children ..  He has taken back what he gave ..  Why do grieve so much ?"  Shri Dayaram's inner vision was ignited in an instant ..  He gained 'Knowledge' .. and he instantly became a Sadhu ..  In fact , this is what he had been speaking from Religious platforms ..  But , the same words from his wife's mouth opened secrets of Inner cave within ..  Equal in pain and pleasure ..

Comments

Popular posts from this blog

ஜ, ஷ, ஸ, ஹ, க்ஷ, ஸ்ரீ ....

ॐ ஜ , ஷ , ஸ , ஹ , ஶ , க்ஷ , ஸ்ரீ என்ற எழுத்துக்களை வடமொழி எழுத்துக்கள் என்கிறான் ஒருவன். ஸம்ஸ்க்ருத எழுத்து என்கிறான் ஒருவன் . மூடர்கள் .  அறியாமையில் பேசுகின்றனர் . தவறான நோக்கத்துடன், நம்முள் பேதத்தை ஏற்படுத்திட எவனோ புதைத்துச் சென்ற விஷத்தை , அது விஷம் என்று கூட அறியாமல் பேசுகின்றனர் . வட என்பது திஶை . திஶைக்கு மொழி கிடையாது . (இசைக்கும் மொழி கிடையாது . கவிதைக்குதான் மொழி . தமிழிசை மன்றம் என்பதெல்லாம் அபத்தம் .) தமிழகத்திற்கு வடக்கில் பாரத தேஶத்தின் அத்தனை ப்ராந்தங்களும் (கேரளம் தவிர்த்து) உள்ளன . தெலுங்கு , மராடீ , போஜ்புரி , குஜராதீ ... அனைத்து மொழிகளும் வட திஶையில் பேசப்படும் மொழிகள் .  இவை எல்லாம் வடமொழிகள் . (கன்யாகுமரி ஆளுக்கு சென்னை பாஷை கூட வடமொழிதான்) . இந்த எல்லா மொழிகளிலும் இந்த ஶப்தங்களுக்கு எழுத்துக்கள் உண்டு .   தெலுங்கில் జ  , స  , హ .. . என்றும் ,   கன்னடத்தில்   ಜ , ಸ , ಹ , ಕ್ಷ .. என்றும் , மராடீயில் . ज , स , ह , श , क्ष,.. என்றும் குஜராதியில்     જ , સ , હા , ક્ષ  , என்றும் ,   ப...

கீதையில் சில சொற்றொடர்கள் - 31

ॐ கீதையில் சில சொற்றொடர்கள் - 31 चातुर्वर्ण्यं मया सृष्टं गुण कर्म विभागशः  ... (अध्याय ४ - श्लोक १३) சாதுர்வர்ண்யம் மயா ஸ்ருஷ்டம் குண கர்ம விபாகஶஹ்  ...  (அத்யாயம் 4 - ஶ்லோகம் 13) Chatur VarNyam Mayaa Srushtam GuNa Karma Vibhaagashah ... (Chapter 4 - Shlokam 13) அர்தம் :   சாதுர் வர்ண்யம் மயா ஸ்ருஷ்டம்... குண கர்ம விபாகஶ :   குணம் மற்றும் கர்மங்களின் அடிப்படையில் நான்கு வர்ணங்கள் என்னலே படைக்கப் பட்டது. சாதுர் வர்ண்யம் மயா ஸ்ருஷ்டம்... குண கர்ம விபாகஶ :  சதுர் வர்ணங்களை, நான்கு வர்ணங்களை நான்தான் ஸ்ருஷ்டித்தேன், என்கிறார் ஸ்ரீ க்ருஷ்ணன்.  இதில் என்ன ஆஶ்சர்யம் ??  ப்ரக்ருதியில் உள்ள அனைத்துமே அவர் படைத்தவை என்னும்போது, சதுர் வர்ணங்களையும் அவர்தானே படைத்திருக்க வேண்டும் ??  கீதையின் இந்த வாக்யம் நாஸ்திகவாதிகள், கம்யூனிஸ்ட்கள், கடவுள் மறுப்பு இயக்கத்தினர் என்று கடவுளை ஏற்காதவர்களையும் நெளிய வைக்கிறது.  கடவுளே படைத்திருக்கிறார் என்றால் அதை அழித்தொழிக்க முடியாது என்று கருதுகிறார்களா ??  இவர்கள் அனைவரும் ஜாதி அம...

Chapter X (19 - 42)

\ श्री भगवानुवाच - हन्त ते कथष्यामि दिव्या ह्यात्मविभूतय : । प्राधान्यत : कुरुश्रेष्ठ नास्त्यन्तो विस्तरस्य मे ॥ १९ ॥ Shri Bhagawan said:   I shall speak to Thee now, Oh best of the Kurus! of My Divine attributes, according to their prominence;   there is no end to the particulars of My manifestation. (X - 19) Arjuna asks for a detailed and complete elaboration on His manifestations.   Shri Krishna replies He will be brief in description.   Why?   ‘My manifestations are infinite’, says Shri Krishna.   Shri Krishna is in human form.   The Infinite Paramaatman has bound Himself in a finite Form.   A finite can not fully describe an Infinite.   The same Shri Krishna in the next chapter says, “See My Infinite Forms.   See as much as you wish”, when Arjuna expresses his desire to see His one Form.   Brief in words and Elaborate in Form.;. The discussion in the last shlokam continues here.   The listener’...