Skip to main content

PHRASES IN THE GITA - 163


PHRASES IN THE GITA - 163


यस्मान्नोद्विजते लोकः लोकान्नोद्विजते च यः ।  (अध्याय १२ - श्लोक १५)
யஸ்மான்நோத்விஜதே லோகஹ் லோகான்நோத்விஜதே ச யஹ்  ...  (அத்யாயம் 12 - ஶ்லோகம் 15)
Yasmaannodwijate Lokah  ..  Lokaannodwijate Cha Yah  ..  (Chapter 12 - Shlokam 15)


Meaning :  One who does not instigate others and who does not get instigated by others …

Instigation is used as easiest means to get a work done or to prevent a work from being done ..  Most of us , regard this as an apt means and use this in our families , in our communities and our organizations , in our temples etc .  "What can you do ?" ;  "No . No .. You can not do ?" ;  "Look at him .  He scores more marks than you " ; are the usual instigative words used in families ..  "I challenge you " ;  "If you are a Man …" ;  "If you are born in an honourable family .." are those used in arguments ..  "No .. It is a shame and a blot on our community " ;  "What will the community say ?" ;  "You can not walk in the town with your head held high " ; etc . at community level ..  Emotional cries like "Nation is in danger " ; "Religion is in danger " ;  etc . are used to motivate patriotism and Religious devotion ..

One must neither instigate others nor get instigated ..  Instigation seems easier ..  Kindling thinking , discrimination and rational intelligence is a tougher way ..  The one influenced by instigation resorts to short cuts , unethical ways ..  He resorts to violence , harming others' interests and self interest too ..  The impact of instigation is short termed ..  As self thinking is stunted , he tends to remain in slavish attitude ..  Most of the political parties , organizations . are happy to have such workers ..

Party workers who remain in an intoxicated state with thoughts like 'It is an order from the high command" ;  "This Amma's (not our mother , but political head) wish" ;  "Expectation of the leader" and spend their lives in servility of the leaders , his or her sons , grand sons and even his dogs ..  Fans who idolize film stars , stick posters , erect cut-outs , inscribe tattoos , get excited about every new film being released and celebrate birth days of the stars ;  the followers of new cults who blindly go behind 'Ammaas' 'Gurus' 'Shri Shriis' 'Maharajs' 'Maharshis' , purchase and worship pictures of their faces , palms , feet , do not study Dharma , do not strive to lead a Dharmik life but get excited in mere participation in mass gatherings of the cults ;  these are examples of the ones who get passionately instigated

When the ex Prime Minister was killed , her son who was anointed as the next Prime Minister used the Radio and Television to instigate selective violence against the Sikhs ..  The killers were identified not as mere guards but as Sikh guards ..  This was given wide publicity over mass media ..  Party workers and goons were encouraged to attack Sikh houses and kill Sikhs ..  The Prime Minister who had the duty to protect every citizen said , "If a tree falls , some plants around getting crushed and perished is unavoidable" ..  With these words , he not merely justified violence by his party workers , but instigated them to more violence ..  Thus , he is a glaring example of a leaders who instigated and incited passion in masses ..

It is very essential to activate and stimulate thinking ..  Read , listen , study , ask questions and seek answers , discuss , observe happenings around , analyse those ..  Thinking as a faculty is gradually strengthened through these steps ..  The Buddhi which helps in knowing right and wrong , the Buddhi that helps in discriminating the actions , words and thoughts which are to be pursued and those to be avoided , needs to be nourished ..  This is harder way ..  This may need greater efforts ..  This may take longer time but this is the right effort ..

Do not instigate ..  Do not get instigated ..  Do not incite passion …  Do not get emotionally incited ..  This is a trait of my dearest devotee , says Shri Krishna ..

Comments

Popular posts from this blog

ஜ, ஷ, ஸ, ஹ, க்ஷ, ஸ்ரீ ....

ॐ ஜ , ஷ , ஸ , ஹ , ஶ , க்ஷ , ஸ்ரீ என்ற எழுத்துக்களை வடமொழி எழுத்துக்கள் என்கிறான் ஒருவன். ஸம்ஸ்க்ருத எழுத்து என்கிறான் ஒருவன் . மூடர்கள் .  அறியாமையில் பேசுகின்றனர் . தவறான நோக்கத்துடன், நம்முள் பேதத்தை ஏற்படுத்திட எவனோ புதைத்துச் சென்ற விஷத்தை , அது விஷம் என்று கூட அறியாமல் பேசுகின்றனர் . வட என்பது திஶை . திஶைக்கு மொழி கிடையாது . (இசைக்கும் மொழி கிடையாது . கவிதைக்குதான் மொழி . தமிழிசை மன்றம் என்பதெல்லாம் அபத்தம் .) தமிழகத்திற்கு வடக்கில் பாரத தேஶத்தின் அத்தனை ப்ராந்தங்களும் (கேரளம் தவிர்த்து) உள்ளன . தெலுங்கு , மராடீ , போஜ்புரி , குஜராதீ ... அனைத்து மொழிகளும் வட திஶையில் பேசப்படும் மொழிகள் .  இவை எல்லாம் வடமொழிகள் . (கன்யாகுமரி ஆளுக்கு சென்னை பாஷை கூட வடமொழிதான்) . இந்த எல்லா மொழிகளிலும் இந்த ஶப்தங்களுக்கு எழுத்துக்கள் உண்டு .   தெலுங்கில் జ  , స  , హ .. . என்றும் ,   கன்னடத்தில்   ಜ , ಸ , ಹ , ಕ್ಷ .. என்றும் , மராடீயில் . ज , स , ह , श , क्ष,.. என்றும் குஜராதியில்     જ , સ , હા , ક્ષ  , என்றும் ,   ப...

கீதையில் சில சொற்றொடர்கள் - 31

ॐ கீதையில் சில சொற்றொடர்கள் - 31 चातुर्वर्ण्यं मया सृष्टं गुण कर्म विभागशः  ... (अध्याय ४ - श्लोक १३) சாதுர்வர்ண்யம் மயா ஸ்ருஷ்டம் குண கர்ம விபாகஶஹ்  ...  (அத்யாயம் 4 - ஶ்லோகம் 13) Chatur VarNyam Mayaa Srushtam GuNa Karma Vibhaagashah ... (Chapter 4 - Shlokam 13) அர்தம் :   சாதுர் வர்ண்யம் மயா ஸ்ருஷ்டம்... குண கர்ம விபாகஶ :   குணம் மற்றும் கர்மங்களின் அடிப்படையில் நான்கு வர்ணங்கள் என்னலே படைக்கப் பட்டது. சாதுர் வர்ண்யம் மயா ஸ்ருஷ்டம்... குண கர்ம விபாகஶ :  சதுர் வர்ணங்களை, நான்கு வர்ணங்களை நான்தான் ஸ்ருஷ்டித்தேன், என்கிறார் ஸ்ரீ க்ருஷ்ணன்.  இதில் என்ன ஆஶ்சர்யம் ??  ப்ரக்ருதியில் உள்ள அனைத்துமே அவர் படைத்தவை என்னும்போது, சதுர் வர்ணங்களையும் அவர்தானே படைத்திருக்க வேண்டும் ??  கீதையின் இந்த வாக்யம் நாஸ்திகவாதிகள், கம்யூனிஸ்ட்கள், கடவுள் மறுப்பு இயக்கத்தினர் என்று கடவுளை ஏற்காதவர்களையும் நெளிய வைக்கிறது.  கடவுளே படைத்திருக்கிறார் என்றால் அதை அழித்தொழிக்க முடியாது என்று கருதுகிறார்களா ??  இவர்கள் அனைவரும் ஜாதி அம...

Chapter X (19 - 42)

\ श्री भगवानुवाच - हन्त ते कथष्यामि दिव्या ह्यात्मविभूतय : । प्राधान्यत : कुरुश्रेष्ठ नास्त्यन्तो विस्तरस्य मे ॥ १९ ॥ Shri Bhagawan said:   I shall speak to Thee now, Oh best of the Kurus! of My Divine attributes, according to their prominence;   there is no end to the particulars of My manifestation. (X - 19) Arjuna asks for a detailed and complete elaboration on His manifestations.   Shri Krishna replies He will be brief in description.   Why?   ‘My manifestations are infinite’, says Shri Krishna.   Shri Krishna is in human form.   The Infinite Paramaatman has bound Himself in a finite Form.   A finite can not fully describe an Infinite.   The same Shri Krishna in the next chapter says, “See My Infinite Forms.   See as much as you wish”, when Arjuna expresses his desire to see His one Form.   Brief in words and Elaborate in Form.;. The discussion in the last shlokam continues here.   The listener’...