Skip to main content

PHRASES IN THE GITA - 186


PHRASES IN THE GITA - 186


यदा भूतपृथग्भावं एकस्थं .. तत एव विस्तारम् च अनुपश्यति .. (अध्याय १३ - श्लोक ३०)
யதா பூத ப்ருதக்பாவம் ஏகஸ்தம் .. தத ஏவ விஸ்தாரம் ச அநுபஶ்யதி  ...  (அத்யாயம் 13 - ஶ்லோகம் 30)
Yadaa Bhoota PruthagBhaavam Ekastham Tata Eva Vistaaram cha Anupashyati ... (Chapter 13 - Shlokam 30)

Meaning :  The devotee who sees different lives in different forms and shapes as One .. and all these as Explosion and Expansion of the same One ...

The various bodies of millions of lives , in different colours and different shapes , are all rooted in One single Prakruti ..  These are all manifestations of the One and the same Prakruti or Mahat ..  The millions and billions of Bodies are mere expanded versions of the Prakruti ..  In the fourteenth chapter , Shri Krishna further elaborates this point saying , "Prakruti is the Womb to all the Bodies of numerous lives and I provide Seed to the production of these lives" ..  This is one more way of saying that lives are created by Union of Chaitanya Purusha and Jada Prakruti ..

Prakruti manifests as MahaBhoota or Cosmic Elements ..  viz .. Earth , Water , Air , Heat and Space ..  The five elements constituting physical bodies of lives are but 'Infinitesimal parts' of Cosmic Elements or MahaBhoota ..  These five basic elements constituting physical bodies disintegrate and merge in Cosmic MahaBhoota at the time of Death of lives ..

There are well over 20 lakh plant varieties , 20 lakh animal types , 20 lakh bird varieties and 20 lakh insect types in lives totalling to almost 82 lakhs ..  (This is number of wombs through which a Life is supposed to travel before being born as a human ..)  There are lakhs and millions of population in each type of life ..  Every body has a unique colour ..  Every body has a unique shape ..  Bodies of the same specie appear similar but are different ..  All these bodies simultaneously and continuously undergo disintegration and new birth and rejuvenation ..  (In Biological terms , this is called Metabolism ..)  In other words , five basic elements are continuously discharged from the bodies into Cosmic Mahabhoota and supplemented with fresh elements from the Cosmic Mahaabhoota ..  This is a great , an extra-ordinary work continuously going on in Prakruti ..


"Sadhaka or Devotee should be able to 'See' this , realize this" says Shree Krishna ..  He should not get struck to superficial , apparently wonderful Colours , varieties in Nature ,..  All these bodies appearing various , appearing different are but manifestation of One and single Prakruti ..  All these are rooted in One , Single Prakruti ..  Prakruti expands herself and expresses in so many various bodies ..  According to Shri Krishna a devotee should 'see' the invisible in the visible and vice versa ..

Comments

Popular posts from this blog

ஜ, ஷ, ஸ, ஹ, க்ஷ, ஸ்ரீ ....

ॐ ஜ , ஷ , ஸ , ஹ , ஶ , க்ஷ , ஸ்ரீ என்ற எழுத்துக்களை வடமொழி எழுத்துக்கள் என்கிறான் ஒருவன். ஸம்ஸ்க்ருத எழுத்து என்கிறான் ஒருவன் . மூடர்கள் .  அறியாமையில் பேசுகின்றனர் . தவறான நோக்கத்துடன், நம்முள் பேதத்தை ஏற்படுத்திட எவனோ புதைத்துச் சென்ற விஷத்தை , அது விஷம் என்று கூட அறியாமல் பேசுகின்றனர் . வட என்பது திஶை . திஶைக்கு மொழி கிடையாது . (இசைக்கும் மொழி கிடையாது . கவிதைக்குதான் மொழி . தமிழிசை மன்றம் என்பதெல்லாம் அபத்தம் .) தமிழகத்திற்கு வடக்கில் பாரத தேஶத்தின் அத்தனை ப்ராந்தங்களும் (கேரளம் தவிர்த்து) உள்ளன . தெலுங்கு , மராடீ , போஜ்புரி , குஜராதீ ... அனைத்து மொழிகளும் வட திஶையில் பேசப்படும் மொழிகள் .  இவை எல்லாம் வடமொழிகள் . (கன்யாகுமரி ஆளுக்கு சென்னை பாஷை கூட வடமொழிதான்) . இந்த எல்லா மொழிகளிலும் இந்த ஶப்தங்களுக்கு எழுத்துக்கள் உண்டு .   தெலுங்கில் జ  , స  , హ .. . என்றும் ,   கன்னடத்தில்   ಜ , ಸ , ಹ , ಕ್ಷ .. என்றும் , மராடீயில் . ज , स , ह , श , क्ष,.. என்றும் குஜராதியில்     જ , સ , હા , ક્ષ  , என்றும் ,   ப...

கீதையில் சில சொற்றொடர்கள் - 31

ॐ கீதையில் சில சொற்றொடர்கள் - 31 चातुर्वर्ण्यं मया सृष्टं गुण कर्म विभागशः  ... (अध्याय ४ - श्लोक १३) சாதுர்வர்ண்யம் மயா ஸ்ருஷ்டம் குண கர்ம விபாகஶஹ்  ...  (அத்யாயம் 4 - ஶ்லோகம் 13) Chatur VarNyam Mayaa Srushtam GuNa Karma Vibhaagashah ... (Chapter 4 - Shlokam 13) அர்தம் :   சாதுர் வர்ண்யம் மயா ஸ்ருஷ்டம்... குண கர்ம விபாகஶ :   குணம் மற்றும் கர்மங்களின் அடிப்படையில் நான்கு வர்ணங்கள் என்னலே படைக்கப் பட்டது. சாதுர் வர்ண்யம் மயா ஸ்ருஷ்டம்... குண கர்ம விபாகஶ :  சதுர் வர்ணங்களை, நான்கு வர்ணங்களை நான்தான் ஸ்ருஷ்டித்தேன், என்கிறார் ஸ்ரீ க்ருஷ்ணன்.  இதில் என்ன ஆஶ்சர்யம் ??  ப்ரக்ருதியில் உள்ள அனைத்துமே அவர் படைத்தவை என்னும்போது, சதுர் வர்ணங்களையும் அவர்தானே படைத்திருக்க வேண்டும் ??  கீதையின் இந்த வாக்யம் நாஸ்திகவாதிகள், கம்யூனிஸ்ட்கள், கடவுள் மறுப்பு இயக்கத்தினர் என்று கடவுளை ஏற்காதவர்களையும் நெளிய வைக்கிறது.  கடவுளே படைத்திருக்கிறார் என்றால் அதை அழித்தொழிக்க முடியாது என்று கருதுகிறார்களா ??  இவர்கள் அனைவரும் ஜாதி அம...

Chapter X (19 - 42)

\ श्री भगवानुवाच - हन्त ते कथष्यामि दिव्या ह्यात्मविभूतय : । प्राधान्यत : कुरुश्रेष्ठ नास्त्यन्तो विस्तरस्य मे ॥ १९ ॥ Shri Bhagawan said:   I shall speak to Thee now, Oh best of the Kurus! of My Divine attributes, according to their prominence;   there is no end to the particulars of My manifestation. (X - 19) Arjuna asks for a detailed and complete elaboration on His manifestations.   Shri Krishna replies He will be brief in description.   Why?   ‘My manifestations are infinite’, says Shri Krishna.   Shri Krishna is in human form.   The Infinite Paramaatman has bound Himself in a finite Form.   A finite can not fully describe an Infinite.   The same Shri Krishna in the next chapter says, “See My Infinite Forms.   See as much as you wish”, when Arjuna expresses his desire to see His one Form.   Brief in words and Elaborate in Form.;. The discussion in the last shlokam continues here.   The listener’...