Skip to main content

PHRASES IN THE GITA - 188


PHRASES IN THE GITA - 188


तासां ब्रह्म महाद्योनिः अहं बीजप्रदः पिता .. (अध्याय १४ - श्लोक ४)
தாஸாம் ப்ரஹ்ம மஹத் யோனிஹி அஹம் பீஜஹ ப்ரதஹ பிதா ..  (அத்யாயம் 14 - ஶ்லோகம் 4)
Taasaam Brahma MahadYonihi Aham BeejaPradah Pitaa ..  (Chapter 14 - Shlokam 4)

Meaning :  Mother Prakruti is the Mother to all the bodies of lives born in so many hues and colours ..  I am the Father who offers the Seed in birth of all these lives ..

How do we get born in this world ??  We spend close to ten months in the womb of mother ..  Our bodies are created , nourished and grown in Mother's womb ..  The mother offering her womb , helps in building up of the body ..  The food she partakes nourishes her own body , no doubt , but also provides nourishment to the child growing in her womb ..  Thus she is mother to the body ..  The life in the body , functional potential of physical body is due to the Chaitanya Beejam or seed offered by Father ..

Shri Krishna speaks a great fact here ..  Shri Parameshwara is the Father to all of us ..  Our bodies are constituted by the five basic elements , infinitesimal portions of MahaBhoota or Cosmic Elements , which in turn is manifestation of Prakriti ..  Thus , Prakruti is Mother to all of us .  She nourishes and nurtures our bodies ..  Our bodies are enlivened by Jeeva , an infinitesimal part of Cosmic Purusha ..  The inert body earns functional powers due to existence of Jeeva  (Atman when attached to Vasanas or desires is Jeeva ..  This difference between Aatman and Jeeva is same as the difference between Shri Paramaatman and Purusha ..  Shri Paramaatman , the Pure , Unchanging , beyond all Guna and Karmas desired to create and manifested as Purusha .. The Purusha created Maya or Prakruti and united with Her to Create the universe ..)  Thus with the Aatman being a Speck of Paramaatman , Purusha being a manifestation of Paramaatman , Shri Paramaatman is Father to us ..  Not only humans , Shri Paramaatman is Father to all lives ..

Swami Vivekananda while addressing the Pastors of Christian faith said , "Human is Child to Immortality ..  Child to Shree Paramaatman ..  All the Lives are but His Infinitesimal parts ..  It is a Sin to call humans 'Children of Sin , which the Christianity does ..It is a Sin to address him as Sinner"  Shri Krishna's words here in the Gita offer basis for Swamiji's words ..  The Veda also calls humans as Amrutasya Putrah or children of Immortality ..  Amrutasya Putro(a)ham ..

Comments

Popular posts from this blog

ஜ, ஷ, ஸ, ஹ, க்ஷ, ஸ்ரீ ....

ॐ ஜ , ஷ , ஸ , ஹ , ஶ , க்ஷ , ஸ்ரீ என்ற எழுத்துக்களை வடமொழி எழுத்துக்கள் என்கிறான் ஒருவன். ஸம்ஸ்க்ருத எழுத்து என்கிறான் ஒருவன் . மூடர்கள் .  அறியாமையில் பேசுகின்றனர் . தவறான நோக்கத்துடன், நம்முள் பேதத்தை ஏற்படுத்திட எவனோ புதைத்துச் சென்ற விஷத்தை , அது விஷம் என்று கூட அறியாமல் பேசுகின்றனர் . வட என்பது திஶை . திஶைக்கு மொழி கிடையாது . (இசைக்கும் மொழி கிடையாது . கவிதைக்குதான் மொழி . தமிழிசை மன்றம் என்பதெல்லாம் அபத்தம் .) தமிழகத்திற்கு வடக்கில் பாரத தேஶத்தின் அத்தனை ப்ராந்தங்களும் (கேரளம் தவிர்த்து) உள்ளன . தெலுங்கு , மராடீ , போஜ்புரி , குஜராதீ ... அனைத்து மொழிகளும் வட திஶையில் பேசப்படும் மொழிகள் .  இவை எல்லாம் வடமொழிகள் . (கன்யாகுமரி ஆளுக்கு சென்னை பாஷை கூட வடமொழிதான்) . இந்த எல்லா மொழிகளிலும் இந்த ஶப்தங்களுக்கு எழுத்துக்கள் உண்டு .   தெலுங்கில் జ  , స  , హ .. . என்றும் ,   கன்னடத்தில்   ಜ , ಸ , ಹ , ಕ್ಷ .. என்றும் , மராடீயில் . ज , स , ह , श , क्ष,.. என்றும் குஜராதியில்     જ , સ , હા , ક્ષ  , என்றும் ,   ப...

கீதையில் சில சொற்றொடர்கள் - 31

ॐ கீதையில் சில சொற்றொடர்கள் - 31 चातुर्वर्ण्यं मया सृष्टं गुण कर्म विभागशः  ... (अध्याय ४ - श्लोक १३) சாதுர்வர்ண்யம் மயா ஸ்ருஷ்டம் குண கர்ம விபாகஶஹ்  ...  (அத்யாயம் 4 - ஶ்லோகம் 13) Chatur VarNyam Mayaa Srushtam GuNa Karma Vibhaagashah ... (Chapter 4 - Shlokam 13) அர்தம் :   சாதுர் வர்ண்யம் மயா ஸ்ருஷ்டம்... குண கர்ம விபாகஶ :   குணம் மற்றும் கர்மங்களின் அடிப்படையில் நான்கு வர்ணங்கள் என்னலே படைக்கப் பட்டது. சாதுர் வர்ண்யம் மயா ஸ்ருஷ்டம்... குண கர்ம விபாகஶ :  சதுர் வர்ணங்களை, நான்கு வர்ணங்களை நான்தான் ஸ்ருஷ்டித்தேன், என்கிறார் ஸ்ரீ க்ருஷ்ணன்.  இதில் என்ன ஆஶ்சர்யம் ??  ப்ரக்ருதியில் உள்ள அனைத்துமே அவர் படைத்தவை என்னும்போது, சதுர் வர்ணங்களையும் அவர்தானே படைத்திருக்க வேண்டும் ??  கீதையின் இந்த வாக்யம் நாஸ்திகவாதிகள், கம்யூனிஸ்ட்கள், கடவுள் மறுப்பு இயக்கத்தினர் என்று கடவுளை ஏற்காதவர்களையும் நெளிய வைக்கிறது.  கடவுளே படைத்திருக்கிறார் என்றால் அதை அழித்தொழிக்க முடியாது என்று கருதுகிறார்களா ??  இவர்கள் அனைவரும் ஜாதி அம...

Chapter X (19 - 42)

\ श्री भगवानुवाच - हन्त ते कथष्यामि दिव्या ह्यात्मविभूतय : । प्राधान्यत : कुरुश्रेष्ठ नास्त्यन्तो विस्तरस्य मे ॥ १९ ॥ Shri Bhagawan said:   I shall speak to Thee now, Oh best of the Kurus! of My Divine attributes, according to their prominence;   there is no end to the particulars of My manifestation. (X - 19) Arjuna asks for a detailed and complete elaboration on His manifestations.   Shri Krishna replies He will be brief in description.   Why?   ‘My manifestations are infinite’, says Shri Krishna.   Shri Krishna is in human form.   The Infinite Paramaatman has bound Himself in a finite Form.   A finite can not fully describe an Infinite.   The same Shri Krishna in the next chapter says, “See My Infinite Forms.   See as much as you wish”, when Arjuna expresses his desire to see His one Form.   Brief in words and Elaborate in Form.;. The discussion in the last shlokam continues here.   The listener’...