Skip to main content

PHRASES IN THE GITA - 232


PHRASES IN THE GITA - 232


यो यच्छ्रद्धः स एव सः ..  (अध्याय १७ - श्लोक २)
யோ யச்ச்ரத்தஹ ஸ ஏவ ஸஹ ..  (அத்யாயம் 17 - ஶ்லோகம் 2)
Yo Yatchchraddhah Sa Eva Sah ..  (Chapter 17 - Shlokam 2)

Meaning :  Whatever the nature of his Shraddha (faith) , that is verily what he is ...

As you think , so you become .. is a saying in English language ..  It suggests that we evolve according to our thoughts ..  This is a superficial expression ..  English language does not know the word Shraddha and hence this superficiality ..  Do all our thoughts turn real ??

Hindus are many hundred steps ahead of European - Amerikans , in this regard too as in others ..  Our elders suggested , “Shivo Bhootvaa Shivam Yajet” ..  One who worships Shiva with unflinching Shraddha will transform into Shiva Himself ..  Here Shri Krishna suggests that a person is only the Shraddha he nourishes ..  The extent of his Shraddha is the depth of his personality ..  Shraddha is not just thinking ..  English language does not have an equivalent word for the word Shraddha ..  Conviction and faith come close to the real meaning of Shraddha .. but not wholly ..  Not only English language , even other Bharateeya languages do not have an exact equivalent word for Shraddha ..  All these languages use the Samskrit word Shraddha ..

Belief is different ..  Shraddha is different ..  Thinking , Imagining , dreaming , etc . are all different ..  Scientist and our ex – President Dr Abdul Kalaam used to appeal to students to ‘dream’ ..  OK ..  He may be right in some other context ..  But , he is wrong ..  Dreams cannot and will not come true ..  All our thoughts will not fructify .. All our beliefs will definitely not take shape ..  “I should become this” ;  “I’ll become this” ;  “I’ll achieve this” ;  “I should get this” ;  “This will definitely happen to me” .. these are all dreams , hopes , beliefs , imaginations or mere thoughts ..  These are not Shraddha ..  Shraddha is never generated for personal and selfish aspects ..  Shraddha is always born only for universal and life values ..  “Truth will always triumph” is a Shraddha ..  “Honesty never fails” is a Shraddha ..  “Honest efforts will definitely fetch good fruits” is a Shraddha ..  Shraddha on benevolence and good will is possible ..  “Goodness is valued” is a Shraddha ..  “Everything is cyclic and repetitive ..  Good or bad , pain or pleasure , joy or sorrow , will not continue for long ..  All these change in due course” is a Shraddha ..  “He , the God or Divine knows the Bhavana or essence of our emotions hidden deeply in our hearts ..  Everything we get , friends , relations , wife , children , posts , boss , workmen , opportunities etc . is according to our own Bhavanaa” ..  This is a Shraddha ..

The extent to which is one’s Shraddha determines one’s personality ..  One is verily one’s Shraddha , says Shri Krishna ..



Comments

Popular posts from this blog

ஜ, ஷ, ஸ, ஹ, க்ஷ, ஸ்ரீ ....

ॐ ஜ , ஷ , ஸ , ஹ , ஶ , க்ஷ , ஸ்ரீ என்ற எழுத்துக்களை வடமொழி எழுத்துக்கள் என்கிறான் ஒருவன். ஸம்ஸ்க்ருத எழுத்து என்கிறான் ஒருவன் . மூடர்கள் .  அறியாமையில் பேசுகின்றனர் . தவறான நோக்கத்துடன், நம்முள் பேதத்தை ஏற்படுத்திட எவனோ புதைத்துச் சென்ற விஷத்தை , அது விஷம் என்று கூட அறியாமல் பேசுகின்றனர் . வட என்பது திஶை . திஶைக்கு மொழி கிடையாது . (இசைக்கும் மொழி கிடையாது . கவிதைக்குதான் மொழி . தமிழிசை மன்றம் என்பதெல்லாம் அபத்தம் .) தமிழகத்திற்கு வடக்கில் பாரத தேஶத்தின் அத்தனை ப்ராந்தங்களும் (கேரளம் தவிர்த்து) உள்ளன . தெலுங்கு , மராடீ , போஜ்புரி , குஜராதீ ... அனைத்து மொழிகளும் வட திஶையில் பேசப்படும் மொழிகள் .  இவை எல்லாம் வடமொழிகள் . (கன்யாகுமரி ஆளுக்கு சென்னை பாஷை கூட வடமொழிதான்) . இந்த எல்லா மொழிகளிலும் இந்த ஶப்தங்களுக்கு எழுத்துக்கள் உண்டு .   தெலுங்கில் జ  , స  , హ .. . என்றும் ,   கன்னடத்தில்   ಜ , ಸ , ಹ , ಕ್ಷ .. என்றும் , மராடீயில் . ज , स , ह , श , क्ष,.. என்றும் குஜராதியில்     જ , સ , હા , ક્ષ  , என்றும் ,   ப...

கீதையில் சில சொற்றொடர்கள் - 31

ॐ கீதையில் சில சொற்றொடர்கள் - 31 चातुर्वर्ण्यं मया सृष्टं गुण कर्म विभागशः  ... (अध्याय ४ - श्लोक १३) சாதுர்வர்ண்யம் மயா ஸ்ருஷ்டம் குண கர்ம விபாகஶஹ்  ...  (அத்யாயம் 4 - ஶ்லோகம் 13) Chatur VarNyam Mayaa Srushtam GuNa Karma Vibhaagashah ... (Chapter 4 - Shlokam 13) அர்தம் :   சாதுர் வர்ண்யம் மயா ஸ்ருஷ்டம்... குண கர்ம விபாகஶ :   குணம் மற்றும் கர்மங்களின் அடிப்படையில் நான்கு வர்ணங்கள் என்னலே படைக்கப் பட்டது. சாதுர் வர்ண்யம் மயா ஸ்ருஷ்டம்... குண கர்ம விபாகஶ :  சதுர் வர்ணங்களை, நான்கு வர்ணங்களை நான்தான் ஸ்ருஷ்டித்தேன், என்கிறார் ஸ்ரீ க்ருஷ்ணன்.  இதில் என்ன ஆஶ்சர்யம் ??  ப்ரக்ருதியில் உள்ள அனைத்துமே அவர் படைத்தவை என்னும்போது, சதுர் வர்ணங்களையும் அவர்தானே படைத்திருக்க வேண்டும் ??  கீதையின் இந்த வாக்யம் நாஸ்திகவாதிகள், கம்யூனிஸ்ட்கள், கடவுள் மறுப்பு இயக்கத்தினர் என்று கடவுளை ஏற்காதவர்களையும் நெளிய வைக்கிறது.  கடவுளே படைத்திருக்கிறார் என்றால் அதை அழித்தொழிக்க முடியாது என்று கருதுகிறார்களா ??  இவர்கள் அனைவரும் ஜாதி அம...

August 28th... Flying visit to Chennai..

ॐ Out of the net for three days. Fying visits to Chennai on 28th and to Erode on the 30th. 29th was Shravana Poornimaa, day for License renewal . Went to Chennai for inauguration of ABVP Karyalayam. There was a day long meet of old workers of Vidyarthi Parishad. Recall of memories is always a refreshing experience. Probably, that is the reason why many want to live with 'glorious' old memories. Those days when our only asset was Enthusiasm at its best. Karyalaya, funds, facilities like vehicle, phone, etc. support, numerical strength, and other resources were on the lower side. Peanuts, Tea, Walk, long and short ones. Nevertheless, it was a great experience with high level of affectionate team working and sharing, hectic activism, great dreams. Nagpur Sangam Chawl Karyalayam was a tiled hut, but was always full of students. Similar in Chennai Ezhumbur Karyalaya. Now, there is no paucity of resources. We have best Karyalaya, powerful support, access to political power,...