Skip to main content

PHRASES IN THE GITA - 244


PHRASES IN THE GITA - 244


तपः मानसम्  ..  (अध्याय १७ - श्लोक १६)
தபஹ மானஸம்  ..  (அத்யாயம் 17 - ஶ்லோகம் 16)
Tapah Maanasam  ..  (Chapter 17 - Shlokam 16)

Meaning :  This is Austerity of the Mind ..

Tapas by Mind is being discussed by Shri Krishna and mentions five aspects as Tapas by Mind ...  "1)  Mana Prasaadah (Joy in mind) , 2) Soumyattvam (Beautiful mind) , 3)  Mounam (Calm , peaceful mind) , 4)  Aatma Vinigrahah (Restraint or control over mind) , 5)  Bhaava Samshuddhih (Purity or sanctity of mind) ...

1)  Manah Prasaadah ..  Prasaadam is Joy ..  Manah Prasadam is a Joyous Mind ..  The mind is in Joyous state when it is contented , when it is totally satisfied ..  A mind with complaints or a dissatisfied mind can never be happy ..  It is ever in sorrow ..  When is a mind dissatisfied ?  When it chases worldly objects in search of pleasure ..  Such a mind loses its tranquility , remains agitated  and always in grief ..  A contented mind is peaceful and naturally joyful ..  Manah Prasaadah is thus contentment in mind and is a Tapas of mind ..

2)  Soumyattvam ...  means Buauty ..  The noble and benevolent emotions in mind make a mind beautiful ..  Violence , Rudeness , perversion , restlessness , absence of forbearance , hate , jealousy etc. are a few emotions which distort beauty of a mind ..  Mind without such emotions is beautiful .  On the other hand Non-violence , tenderness , compassion , simple , transparency , peace , forbearance etc . are some of the emotions which add to the beauty of mind ..  These constitute Soumyattvam , which is Tapas by mind ..

3)  Mounam ..  Tranquil mind , mind without waves , an undisturbed mind ..  Mind that is not disturbed by duels like favourable - unfavourable , union - separation , like - dislike , bouquet - brickbat , pleasure - pain etc . is a tranquil mind in state of Mounam ..  A mind filled with Noble thoughts remains in Mounam ..  Mounam is Tapas of mind ..

4)  Aatma Vinigrahah ..  The mind not allowed to wander as per its own wish , the mind that is not allowed to loaf chasing pleasure through sense objects , the mind that can be commanded to remain focussed on the subject we decide , is a mind in perfect restrain ..  This Aatma Vinigrahah .. and is Tapas of Mind ..

5)  Bhaava Samshuddhi ..  It is purity in mind , sanctity in mind ..  Thoughts make a mind ..  Pure thoughts make a pure mind ..  Absence of selfishness and boastful nature purify Mind ..

These all are Tapas by Mind ..

Comments

Popular posts from this blog

ஜ, ஷ, ஸ, ஹ, க்ஷ, ஸ்ரீ ....

ॐ ஜ , ஷ , ஸ , ஹ , ஶ , க்ஷ , ஸ்ரீ என்ற எழுத்துக்களை வடமொழி எழுத்துக்கள் என்கிறான் ஒருவன். ஸம்ஸ்க்ருத எழுத்து என்கிறான் ஒருவன் . மூடர்கள் .  அறியாமையில் பேசுகின்றனர் . தவறான நோக்கத்துடன், நம்முள் பேதத்தை ஏற்படுத்திட எவனோ புதைத்துச் சென்ற விஷத்தை , அது விஷம் என்று கூட அறியாமல் பேசுகின்றனர் . வட என்பது திஶை . திஶைக்கு மொழி கிடையாது . (இசைக்கும் மொழி கிடையாது . கவிதைக்குதான் மொழி . தமிழிசை மன்றம் என்பதெல்லாம் அபத்தம் .) தமிழகத்திற்கு வடக்கில் பாரத தேஶத்தின் அத்தனை ப்ராந்தங்களும் (கேரளம் தவிர்த்து) உள்ளன . தெலுங்கு , மராடீ , போஜ்புரி , குஜராதீ ... அனைத்து மொழிகளும் வட திஶையில் பேசப்படும் மொழிகள் .  இவை எல்லாம் வடமொழிகள் . (கன்யாகுமரி ஆளுக்கு சென்னை பாஷை கூட வடமொழிதான்) . இந்த எல்லா மொழிகளிலும் இந்த ஶப்தங்களுக்கு எழுத்துக்கள் உண்டு .   தெலுங்கில் జ  , స  , హ .. . என்றும் ,   கன்னடத்தில்   ಜ , ಸ , ಹ , ಕ್ಷ .. என்றும் , மராடீயில் . ज , स , ह , श , क्ष,.. என்றும் குஜராதியில்     જ , સ , હા , ક્ષ  , என்றும் ,   ப...

கீதையில் சில சொற்றொடர்கள் - 31

ॐ கீதையில் சில சொற்றொடர்கள் - 31 चातुर्वर्ण्यं मया सृष्टं गुण कर्म विभागशः  ... (अध्याय ४ - श्लोक १३) சாதுர்வர்ண்யம் மயா ஸ்ருஷ்டம் குண கர்ம விபாகஶஹ்  ...  (அத்யாயம் 4 - ஶ்லோகம் 13) Chatur VarNyam Mayaa Srushtam GuNa Karma Vibhaagashah ... (Chapter 4 - Shlokam 13) அர்தம் :   சாதுர் வர்ண்யம் மயா ஸ்ருஷ்டம்... குண கர்ம விபாகஶ :   குணம் மற்றும் கர்மங்களின் அடிப்படையில் நான்கு வர்ணங்கள் என்னலே படைக்கப் பட்டது. சாதுர் வர்ண்யம் மயா ஸ்ருஷ்டம்... குண கர்ம விபாகஶ :  சதுர் வர்ணங்களை, நான்கு வர்ணங்களை நான்தான் ஸ்ருஷ்டித்தேன், என்கிறார் ஸ்ரீ க்ருஷ்ணன்.  இதில் என்ன ஆஶ்சர்யம் ??  ப்ரக்ருதியில் உள்ள அனைத்துமே அவர் படைத்தவை என்னும்போது, சதுர் வர்ணங்களையும் அவர்தானே படைத்திருக்க வேண்டும் ??  கீதையின் இந்த வாக்யம் நாஸ்திகவாதிகள், கம்யூனிஸ்ட்கள், கடவுள் மறுப்பு இயக்கத்தினர் என்று கடவுளை ஏற்காதவர்களையும் நெளிய வைக்கிறது.  கடவுளே படைத்திருக்கிறார் என்றால் அதை அழித்தொழிக்க முடியாது என்று கருதுகிறார்களா ??  இவர்கள் அனைவரும் ஜாதி அம...

Chapter X (19 - 42)

\ श्री भगवानुवाच - हन्त ते कथष्यामि दिव्या ह्यात्मविभूतय : । प्राधान्यत : कुरुश्रेष्ठ नास्त्यन्तो विस्तरस्य मे ॥ १९ ॥ Shri Bhagawan said:   I shall speak to Thee now, Oh best of the Kurus! of My Divine attributes, according to their prominence;   there is no end to the particulars of My manifestation. (X - 19) Arjuna asks for a detailed and complete elaboration on His manifestations.   Shri Krishna replies He will be brief in description.   Why?   ‘My manifestations are infinite’, says Shri Krishna.   Shri Krishna is in human form.   The Infinite Paramaatman has bound Himself in a finite Form.   A finite can not fully describe an Infinite.   The same Shri Krishna in the next chapter says, “See My Infinite Forms.   See as much as you wish”, when Arjuna expresses his desire to see His one Form.   Brief in words and Elaborate in Form.;. The discussion in the last shlokam continues here.   The listener’...