Skip to main content

PHRASES IN THE GITA - 251


PHRASES IN THE GITA - 251


ॐ तत् सत्  ...  (अध्याय १७ - श्लोक २३)
ஓம் தத் ஸத் ...  (அத்யாயம் 17 - ஶ்லோகம் 23)
Om Tat Sat ...  (Chapter 17 - Shloka 23)

Meaning :  Om Tat Sat ...  Sound Form Of the Supreme Absolute Truth ..

Om is Pranava Mantra ..  Ekakshara Mantra ..  Mono syllable Mantra ..  Shri Krishna says , "You may see Me in Om ..  I am the EkaAksharam"  "Giraamasmi Ekam Aksharam" ..  It is the Absolute manifested in Sound Form ..  The Nirguna , Niraakaara (Formless and without any attribute) manifested in Sound Form ..  It is an easily practicable instrument for Meditation ..

In another context , Shri Krishna says that , "he who leaves the mortal world meditating on Om reaches Me or the Ultimate Abode" ..  Chanting Om has many subtle effects on brain and relieves from many physical discomforts like breathing difficulties , headaches etc .  It soothes and relaxes the mind ..

Om is a combination of three syllables , a , u and m ..  It encompasses the whole sound system in our bodies ..  'a' is pronounced from the navel , 'u' from the throat and 'm' from the lips ..

Noble acts , Vedik acts are begun with chant of Om ..  Om is the seed or essence of the Vedas ..

A resolution placed before an assembly is approved by sound of 'Ayes' in English system ..  In our tradition , approval by august assemblies is through chant of Om ..  Chant of Om is also used to express appreciation ..

The Sikhs say , "Ek Omkaar" ..  The five MahaVaakya in Jainism carries Om ..  The Buddhists also use Om in its Divine context ..  Thus , Om is a Universal Mantra beyond Religions ..

Tat is 'That' ..  This world is 'Idam' ..  Tat is used to be in His Remembrance ..  Tat is used to fix self on Him and perform all acts for Him ..  Everything in this creation is His ..  The body , the senses , the mind , the intellect etc . are all His ..  We perform various acts using various instruments and things ..  Hence , performing various acts like Yagya , Dana , Karma , Japa , Dhyaan etc . for Him is the best option ..  Tat is chanted , Tat remembered and acts (Rituals) performed for Him ...

Sat is Truth ..  the Only Truth ..  Rest are mythical , appear to be true or real but are ever changing , ever - perishing ..  He is the Only One that Exists ..  The purpose of Yagya , Daana , Karma , Japa and other acts is Him ..  attaining Him ..  These acts are called "Sat-Karma" as these help in travel towards Him ..  Similarly , Sat is used in 'Sat-Purusha' (Good or Noble person) , 'Sat-Sanga' (Company or association of good persons) , 'Sat-Vichara' (Ennobling thoughts) etc ..  These are potent enough to reach us to Sat , the Ultimate ..  Noble attributes like compassion , pardon etc .. are called 'Sad-Bhavana' ..  Shraddha on Divine is 'San-Nishthaa' ..

'Om Tat Sat' is a Mantra ..  Shri Totapuri Maharaj used this Mantra when he offered Deeksha of Nirvikalpa Samadhi to Shri Ramakrishna Paramahamsa ..

Comments

Popular posts from this blog

ஜ, ஷ, ஸ, ஹ, க்ஷ, ஸ்ரீ ....

ॐ ஜ , ஷ , ஸ , ஹ , ஶ , க்ஷ , ஸ்ரீ என்ற எழுத்துக்களை வடமொழி எழுத்துக்கள் என்கிறான் ஒருவன். ஸம்ஸ்க்ருத எழுத்து என்கிறான் ஒருவன் . மூடர்கள் .  அறியாமையில் பேசுகின்றனர் . தவறான நோக்கத்துடன், நம்முள் பேதத்தை ஏற்படுத்திட எவனோ புதைத்துச் சென்ற விஷத்தை , அது விஷம் என்று கூட அறியாமல் பேசுகின்றனர் . வட என்பது திஶை . திஶைக்கு மொழி கிடையாது . (இசைக்கும் மொழி கிடையாது . கவிதைக்குதான் மொழி . தமிழிசை மன்றம் என்பதெல்லாம் அபத்தம் .) தமிழகத்திற்கு வடக்கில் பாரத தேஶத்தின் அத்தனை ப்ராந்தங்களும் (கேரளம் தவிர்த்து) உள்ளன . தெலுங்கு , மராடீ , போஜ்புரி , குஜராதீ ... அனைத்து மொழிகளும் வட திஶையில் பேசப்படும் மொழிகள் .  இவை எல்லாம் வடமொழிகள் . (கன்யாகுமரி ஆளுக்கு சென்னை பாஷை கூட வடமொழிதான்) . இந்த எல்லா மொழிகளிலும் இந்த ஶப்தங்களுக்கு எழுத்துக்கள் உண்டு .   தெலுங்கில் జ  , స  , హ .. . என்றும் ,   கன்னடத்தில்   ಜ , ಸ , ಹ , ಕ್ಷ .. என்றும் , மராடீயில் . ज , स , ह , श , क्ष,.. என்றும் குஜராதியில்     જ , સ , હા , ક્ષ  , என்றும் ,   ப...

கீதையில் சில சொற்றொடர்கள் - 31

ॐ கீதையில் சில சொற்றொடர்கள் - 31 चातुर्वर्ण्यं मया सृष्टं गुण कर्म विभागशः  ... (अध्याय ४ - श्लोक १३) சாதுர்வர்ண்யம் மயா ஸ்ருஷ்டம் குண கர்ம விபாகஶஹ்  ...  (அத்யாயம் 4 - ஶ்லோகம் 13) Chatur VarNyam Mayaa Srushtam GuNa Karma Vibhaagashah ... (Chapter 4 - Shlokam 13) அர்தம் :   சாதுர் வர்ண்யம் மயா ஸ்ருஷ்டம்... குண கர்ம விபாகஶ :   குணம் மற்றும் கர்மங்களின் அடிப்படையில் நான்கு வர்ணங்கள் என்னலே படைக்கப் பட்டது. சாதுர் வர்ண்யம் மயா ஸ்ருஷ்டம்... குண கர்ம விபாகஶ :  சதுர் வர்ணங்களை, நான்கு வர்ணங்களை நான்தான் ஸ்ருஷ்டித்தேன், என்கிறார் ஸ்ரீ க்ருஷ்ணன்.  இதில் என்ன ஆஶ்சர்யம் ??  ப்ரக்ருதியில் உள்ள அனைத்துமே அவர் படைத்தவை என்னும்போது, சதுர் வர்ணங்களையும் அவர்தானே படைத்திருக்க வேண்டும் ??  கீதையின் இந்த வாக்யம் நாஸ்திகவாதிகள், கம்யூனிஸ்ட்கள், கடவுள் மறுப்பு இயக்கத்தினர் என்று கடவுளை ஏற்காதவர்களையும் நெளிய வைக்கிறது.  கடவுளே படைத்திருக்கிறார் என்றால் அதை அழித்தொழிக்க முடியாது என்று கருதுகிறார்களா ??  இவர்கள் அனைவரும் ஜாதி அம...

August 28th... Flying visit to Chennai..

ॐ Out of the net for three days. Fying visits to Chennai on 28th and to Erode on the 30th. 29th was Shravana Poornimaa, day for License renewal . Went to Chennai for inauguration of ABVP Karyalayam. There was a day long meet of old workers of Vidyarthi Parishad. Recall of memories is always a refreshing experience. Probably, that is the reason why many want to live with 'glorious' old memories. Those days when our only asset was Enthusiasm at its best. Karyalaya, funds, facilities like vehicle, phone, etc. support, numerical strength, and other resources were on the lower side. Peanuts, Tea, Walk, long and short ones. Nevertheless, it was a great experience with high level of affectionate team working and sharing, hectic activism, great dreams. Nagpur Sangam Chawl Karyalayam was a tiled hut, but was always full of students. Similar in Chennai Ezhumbur Karyalaya. Now, there is no paucity of resources. We have best Karyalaya, powerful support, access to political power,...