Skip to main content

PHRASES IN THE GITA - 64


PHRASES IN THE GITA - 64

चँचलम् हि मनः कृष्ण प्रमाथि बलवद् दृढम  ...  (अध्याय ६ - श्लोक ३४)
சஞ்சலம் ஹி மனஹ க்ருஷ்ண ப்ரமாதி பலவத் த்ருடம் ...  (அத்யாயம் 6 - ஶ்லோகம் 34)
Chanchalam Hi Manah Krishna Pramaathi Balavad Drudham  ...  (Chapter 6 - Shloka 34)

MEANING :  The Manas is obstinate and unsteady , Krishna !

This is not problem only for Arjuna but for almost all of us .  The mind is unsteady .  Mind is rigid and obstinate .  If it is thinking , it won't stick to one subject .  It will not continue with the work on hand for long .  While listening to a lecture or while viewing a drama or while chatting with friends , the mind refuses to be involved for long , repeatedly hops away to other fields .  We also see many who shake foot or thigh , vigorously bite their nails , scratch without being prompted by an irritation , play with hair or moustache or indulge in some silly actions .  These and such other actions are manifestations of an unsteady mind .  They say that " a dog has no work to do but has no time to spare" .  This aptly fits for our minds .

An infirm and unsteady mind does not allow us to take decisions .  We come across many who struggle to select one path among the four or five diversions , one cloth from heaps pile up in a cloth store , one eatable from a long menu card in a hotel , one design from the hundreds of designed tiles in a hardware store , why , even the one seat in an almost empty bus .  They are victims of unsteady mind .  The more number of choices offered , the higher is the unsteadiness of mind .  It quietly accepts anything if there is no alternative .

The other attribute of Mind is its stubborn-ness .  It wants to have again and again anything that is denied to it .  A habit ingrained in the mind is very hard to erase .

Many diseases , labelled 'psycho-somatic diseases are caused not through infection by germs , bacteria and viruses , but by this unsteady mind .  Hence , mind needs to be steadied and calmed .  It should not be allowed to hop around on its own and should be under our control .  New age medicine has started to acknowledge this fact .  Which is the toughest and most challenging task in this world ? Reigning in an unsteady mind is the toughest task .  Today , we find Yog classes , meditation classes in every street .  Yog is one of the most lucrative businesses in the world ,  Many neo-yogis (also called Corporate Yogis) have sprung up , who capture huge lands in forests , hill tops or sea shore , build cottages with all comforts , charge in thousands or lakhs for a few days stay and offer classes to quieten the mind .  Money changes hands from the participants to the coffers of these Yogis but no visible impact is seen on their minds .  It continues to remain unsteady .

What is Shree Krishna's suggestion in this regard ?  What is His reply to the query raised by Arjuna ? The next shloka will reveal ...

Comments

  1. महान महान गीता और आप भी

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

ஜ, ஷ, ஸ, ஹ, க்ஷ, ஸ்ரீ ....

ॐ ஜ , ஷ , ஸ , ஹ , ஶ , க்ஷ , ஸ்ரீ என்ற எழுத்துக்களை வடமொழி எழுத்துக்கள் என்கிறான் ஒருவன். ஸம்ஸ்க்ருத எழுத்து என்கிறான் ஒருவன் . மூடர்கள் .  அறியாமையில் பேசுகின்றனர் . தவறான நோக்கத்துடன், நம்முள் பேதத்தை ஏற்படுத்திட எவனோ புதைத்துச் சென்ற விஷத்தை , அது விஷம் என்று கூட அறியாமல் பேசுகின்றனர் . வட என்பது திஶை . திஶைக்கு மொழி கிடையாது . (இசைக்கும் மொழி கிடையாது . கவிதைக்குதான் மொழி . தமிழிசை மன்றம் என்பதெல்லாம் அபத்தம் .) தமிழகத்திற்கு வடக்கில் பாரத தேஶத்தின் அத்தனை ப்ராந்தங்களும் (கேரளம் தவிர்த்து) உள்ளன . தெலுங்கு , மராடீ , போஜ்புரி , குஜராதீ ... அனைத்து மொழிகளும் வட திஶையில் பேசப்படும் மொழிகள் .  இவை எல்லாம் வடமொழிகள் . (கன்யாகுமரி ஆளுக்கு சென்னை பாஷை கூட வடமொழிதான்) . இந்த எல்லா மொழிகளிலும் இந்த ஶப்தங்களுக்கு எழுத்துக்கள் உண்டு .   தெலுங்கில் జ  , స  , హ .. . என்றும் ,   கன்னடத்தில்   ಜ , ಸ , ಹ , ಕ್ಷ .. என்றும் , மராடீயில் . ज , स , ह , श , क्ष,.. என்றும் குஜராதியில்     જ , સ , હા , ક્ષ  , என்றும் ,   ப...

கீதையில் சில சொற்றொடர்கள் - 31

ॐ கீதையில் சில சொற்றொடர்கள் - 31 चातुर्वर्ण्यं मया सृष्टं गुण कर्म विभागशः  ... (अध्याय ४ - श्लोक १३) சாதுர்வர்ண்யம் மயா ஸ்ருஷ்டம் குண கர்ம விபாகஶஹ்  ...  (அத்யாயம் 4 - ஶ்லோகம் 13) Chatur VarNyam Mayaa Srushtam GuNa Karma Vibhaagashah ... (Chapter 4 - Shlokam 13) அர்தம் :   சாதுர் வர்ண்யம் மயா ஸ்ருஷ்டம்... குண கர்ம விபாகஶ :   குணம் மற்றும் கர்மங்களின் அடிப்படையில் நான்கு வர்ணங்கள் என்னலே படைக்கப் பட்டது. சாதுர் வர்ண்யம் மயா ஸ்ருஷ்டம்... குண கர்ம விபாகஶ :  சதுர் வர்ணங்களை, நான்கு வர்ணங்களை நான்தான் ஸ்ருஷ்டித்தேன், என்கிறார் ஸ்ரீ க்ருஷ்ணன்.  இதில் என்ன ஆஶ்சர்யம் ??  ப்ரக்ருதியில் உள்ள அனைத்துமே அவர் படைத்தவை என்னும்போது, சதுர் வர்ணங்களையும் அவர்தானே படைத்திருக்க வேண்டும் ??  கீதையின் இந்த வாக்யம் நாஸ்திகவாதிகள், கம்யூனிஸ்ட்கள், கடவுள் மறுப்பு இயக்கத்தினர் என்று கடவுளை ஏற்காதவர்களையும் நெளிய வைக்கிறது.  கடவுளே படைத்திருக்கிறார் என்றால் அதை அழித்தொழிக்க முடியாது என்று கருதுகிறார்களா ??  இவர்கள் அனைவரும் ஜாதி அம...

August 28th... Flying visit to Chennai..

ॐ Out of the net for three days. Fying visits to Chennai on 28th and to Erode on the 30th. 29th was Shravana Poornimaa, day for License renewal . Went to Chennai for inauguration of ABVP Karyalayam. There was a day long meet of old workers of Vidyarthi Parishad. Recall of memories is always a refreshing experience. Probably, that is the reason why many want to live with 'glorious' old memories. Those days when our only asset was Enthusiasm at its best. Karyalaya, funds, facilities like vehicle, phone, etc. support, numerical strength, and other resources were on the lower side. Peanuts, Tea, Walk, long and short ones. Nevertheless, it was a great experience with high level of affectionate team working and sharing, hectic activism, great dreams. Nagpur Sangam Chawl Karyalayam was a tiled hut, but was always full of students. Similar in Chennai Ezhumbur Karyalaya. Now, there is no paucity of resources. We have best Karyalaya, powerful support, access to political power,...